ارزش‌هایی فراتر از عدد

اقتصاد تجربه در عصر سرمایه‌گذاری انسانی

اقتصاد تجربه در عصر سرمایه‌گذاری انسانی
اقتصاد تجربه در عصر سرمایه‌گذاری انسانی

اقتصاد جهان در یک چرخش آرام اما عمیق، از دنیای دارایی‌های قابل اندازه‌گیری به قلمرو تجربه‌های زیسته حرکت کرده است. در گذشته، سرمایه تنها به معنای زمین، ساختمان و حساب بانکی بود. امروز اما ارزش، در لحظه‌هایی ناب از تجربۀ انسان نهفته است که یک برند می‌تواند برای مخاطب خود بیافریند. شاید تجربه، به واحد جدید ارزش تبدیل شده است.

در اقتصاد کلاسیک، ساختن و فروش، پایان چرخۀ ارزش بود اما این روزها می‌توان ارزش را، در باطن کیفیت تعاملات و احساس انسان‌ها معنا کرد. در اقتصاد تجربه، خرید یا آغاز مالکیت، شروع خلق ارزش است، مشتری دیگر صرفاً خریدار نیست؛ او مجموعه‌‎ای از حسگرهای انسانی است و تجربه کننده، بهره‌بردار و حتی شریک برند تلقی می‌شود. در این مفهوم، ارزش تنها بر اساس معیارهای عددی سنجیده نمی‌شود، بلکه بر پایۀ تجربه‌ای است که هر جزء محصول، می‌تواند در ذهن انسان بسازد و این بی‌شک، یک دارایی نامرئی است.

تجربه، واحد جدید ارزش

در اقتصاد تجربه، احساس اعتماد و آرامش ذهنی، بخشی از بازده سرمایه است. برندهایی مانند باران دریافته‌‎اند سرمایه‌گذار امروز به دنبال «سود معنا‌دار» است، سودی پایدار و منطبق بر احترام که از مسیر تجربۀ انسانی عبور می‌‎کند. این برند که پایه‌گذار هتل‌برج‌‎های مسکونی در ایران است در طول عمر نزدیک به دو دهۀ خود و با بهره‌گیری از مدل «مدیریت بهره‌برداری یکپارچه»، توانسته‌ جریان درآمد را با جریان تجربه ترکیب کند. ساکنان هتل‌‎برج، در واقع سهام‌دار یک تجربۀ جمعی هستند که در آن سود ناشی از سرمایه‌‎گذاری به چرخۀ مدیریت دارایی ارتقا یافته و به «جریان اعتماد» تبدیل شده است.

دارایی واقعی، تجربه‌ای است که در ذهن انسان باقی می‌ماند و این ارز جدید قرن بیست‌ویکم است.

لوکس، از دریچهٔ معنا و کیفیت

لوکس بودن در جهان امروز، تنها به معنای گران بودن نیست؛ بلکه به معنای کمیاب بودن در معنا و خلق یک رویا برای مالک یا کسی است که آرزوی داشتنش را در سر می‌پروراند. هتل‌‎برج‌‎های باران این معنا را در قالب معماری، خدمات و تعامل انسانی بازتعریف می‌کنند.

در این محله‌‎های عمودی، اجبار به رفت و آمدها در دل شلوغی شهر تبدیل به فشردن تنها یک کلید آسانسور شده و این بخشی از تعریف یک ساختمان خدمت دهنده است. با رویکرد پلتفرمی می‌‎توان گفت «Baran Life» تجربه ساکنان را از سطح خدمات روزمره فراتر برده و ارتباط میان ساکنان با یکدیگر و با مدیریت بهره‌‎بردار را شفاف می‌‎کند. در نتیجه علاوه بر بهره بردن از ده‌ها خدمت و فضای رفاهی، زمینه ایجاد آرامش ذهنی برای ساکنان فراهم می‌شود، چرا که در این هتل‌‎برج‌‎ها فناوری و نوآوری ابزار هستند، نه هدف.

Baran-Pattern-8

سرمایۀ تجربه‌‎ساز

هیچ برندی نمی‌تواند تجربه‌ای ماندگار خلق کند مگر آنکه از درون، انسانی باشد. سرمایۀ انسانی در کسب و کار گروه باران نه‌فقط نیروی کار، بلکه بخشی از زنجیرۀ ارزش و نقطۀ آغاز همه‌چیز است. از متصدی خدمات تا مدیر بهره‌برداری، همه بخشی از یک زنجیرۀ خلق کیفیت‌اند، همان نیروی نامرئی که کیفیت را در رفتار و گفت‌وگو زنده نگه می‌دارد. به روشنی پیداست که با این تعریف از اقتصاد تجربه و به ناگزیر، هزینه انسانی افزایش یابد، اما بازده آن، رضایت و وفاداری است که دستاوردی گران‌‎قیمت است. آینده متعلق به محصول و برندی است که میان دارایی و معنا پیوند بزند؛ گروه باران با ساخت خانه‌هایی که خدمت می‌کنند و نگاهی که سرمایه انسانی را ثروت می‌داند، نمادی از این آینده است.

در هتل‌‎برج‌‎های باران، خانه «خدمت دهنده» است و «تجربه» ماندگار می‌شود.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا