-
مسؤولیت اجتماعی گروه باران
گروه باران از ابتدای شکلگیری تا به امروز در قالبهای مختلف زیست محیطی، علمی، فرهنگی و خیریه مسئولیتهای اجتماعی مختلفی را پذیرفته و به حمایت از رویدادهای متنوع پرداخته است. -
گروه باران؛ حامی بنیاد کودک
حمایت از بنیاد کودک به عنوان مسئولیت اجتماعی اصلی باران بوده و برای برداشتن گامهایی موثر در این راستا تلاش مینماید. -
به هوای هم؛ مهر بارانی
-
به هوای هم؛ تقدیر از کادر درمان شهر
-
به هوای هم؛ توزیع بستههای معیشتی
مسؤولیت اجتماعی در گروه باران
چو باران که بر همه بارَد
مقولهی مسؤولیت اجتماعی شرکتها، مقولهای اخلاقی و اخلاقمدار در کسبوکار است و تلاش میکند تا به جامعه، دید شایسته و ارزشمندی دربارهی کلیات فعالیت شرکتها، در مسائل زیستمحیطی، رعایت حقوق شهروندان و جامعه و توسعهی پایدار بدهد.
مفهوم مسؤولیت اجتماعی شرکتها در دههی اخیر به چارچوب فکری و فرهنگی و مسلط حوزهی ادارهی شرکتها تبدیل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی، مسؤولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود میبینند. با گذشت بیش از ۶۰ سال از ورود مفهوم مسؤولیت اجتماعی به ادبیات مدیریت شرکتها و کسبوکارها، هنوز این مفهوم در فضای کسبوکار ایران جایگاه شایستهای پیدا نکرده است.
مسؤولیت اجتماعی شرکتی یا همان Corporate Social Responsibility) CSR) مسؤولیت شرکت در قبال جامعه، افراد انسانی و محیطی است که سازمان در آن فعال است. این مسؤولیت از ملاحظات اقتصادی فراتر میرود و پیشبرندهی منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان است.
نگاهی گذرا به مسؤولیتهای اجتماعی که گروه باران برای خود تعریف کرده نشان میدهد که این گروه چند مفهوم اصلی را به عنوان مسؤولیت اخلاقی خود نسبت به اجتماع در نظر گرفته است. بهینهسازی مصرف انرژی با هدف حفظ سرمایههای ملی، تعهد در قبال حفظ اصالت فرهنگی، گام برداشتن در مسیر فعالیتهای انساندوستانه و خیریه، ارتقای زیبایی سیمای شهرها و همکاری در حفاظت از محیطزیست، از جمله مواردی است که در طی بیش از ده سال فعالیت خود به عنوان یک الگو در کلیهی این فرایندها مطرح کرده و به آنها پایبند بوده است.
«بنیاد کودک» به عنوان مؤسسه خیریهای مردمنهاد، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، فرامذهبی و فرامرزی با رویکردی کاملاً انساندوستانه از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
هدف این بنیاد دستیابی به این آرمان است که «هیچ دانشآموز با استعدادی به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل و تلاش باز نماند». در این راستا این بنیاد تلاش میکند تا با حفظ شأن انسانی دانش آموزان، از «نیازمند پروری» پرهیز کرده و آنها را در ساختن آیندهای با چشم اندازهای روشن یاری نماید.
در حال حاضر بیش از شش هزار دانش آموز و دانشجو تحت حمایت بنیاد بوده که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل بوده و بسیاری از آنان نیز از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، فارغ التحصیل شدهاند.
«گروه باران» نیز با مشارکت در فعالیتهای اجتماعی به منظور آموزش و بالا بردن کیفیت عمومی زندگی در جامعه و همچنین بالا بردن بهرهوری سرمایههای انسانی، اجتماعی، اقتصادی از طریق گسترش فرهنگِ «زندگی بهتر» به عنوان دو بند از ارزشهای بنیادین خود، از سال ۱۳۹۸ خود را مصمم ساخته است تا با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، با نگاهی به فردای ایران زمین و اهمیت مسئله «آموزش» به آیندهسازان این مرز و بوم، حمایت از این بنیاد را به عنوان مسئولیت اجتماعی اصلی برند خود در نظر گرفته و برای برداشتن گامهایی موثر در این راستا تلاش نماید.
فعالیت باران
در حوزههای مختلف از منظر مسؤولیت اجتماعی
مسؤولیت اجتماعی؛ از منظر علمی و سلامت
گروه باران از آغازین روزهای شروع به کار تا به امروز، همراهی با جامعه درمانی و پزشکان مشهد را وظیفه خود دانسته و در این راستا از کنگرهها و رویدادهای پزشکی شاخصی در شهر مشهد حمایت گستردهای کرده است.
گروه باران همزمان با شروع بهره برداری از اولین هتل برج مسکونی باران و جلب اعتماد جامعه، با هدف ارتقاء ارتباط با نخبگان علمی و متخصصان، توجه ویژه ای به حضور در مجامع علوم پزشکی و حمایت از گردهماییهای آموزش پزشکی تا به امروز داشته است.
مسؤولیت اجتماعی- از منظر زیست محیطی
امروزه در ایران به عنوان کشور در حال توسعه شاهد خسارات بسیاری ناشی از فعالیتهای صنعتی و گسترش شهرها و صنعت هستیم. اگر چه محیطزیست همواره دستخوش بحرانها و خطرات متعددی بوده است و ارتباط ویژهای که به زندگی انسانها و بهطورکلی حقوق بشر پیدا میکند اما جامعه بینالمللی بهویژه جوامع مدنی را نسبت به حفاظت و حمایت از آن حساس نموده است.
در این بحران شرکتها موظفند که به این بخش یعنی حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از جنبه های مهم مسؤولیت اجتماعی خود بپردازند. به ویژه شرکتهای تولیدی و ساختمانی که حجم عظیمی از فعالیتهای صنعتی و زیست محیطی و همچنین میزان پسماند و زبالههای تولیدی کشور متوجه این دو دسته است. اما با رویکردهای زیست محیطی و با به کارگیری استانداردهای الزامآور میتوان به سمت تعدیل آثار خسارتبار زیستمحیطی این شرکتها حرکت کرد. به همین روی گروه باران در تمامی سال های فعالیت خود در راستای عمل به مسؤولیت اجتماعی برند خود در ساخت پروژهها و طراحی تأسیسات، توجه ویژهای به حفظ پاکیزگی محیط زیست و مدیریت انرژی داشته است.
کسب عنوان «بنای برتر شهر در زمینه بهینهسازی مصرف سوخت» توسط برج باران یک تنها گوشهای از دستاوردهای این نگاه و رویکرد بوده است.
مسؤولیت اجتماعی – از منظر امور خیریه
در طی سالیان گذشته، گروه باران فعالیتها و اقداماتی در همکاری با مؤسسات و بنیادهای خیریه اعم از محک، مؤسسهٔ خیریهٔ فتح المبین (همدم)، مؤسسهٔ خیریهٔ شهید بهشتی و… داشته است.
مسؤولیت اجتماعی- از منظر فرهنگی
نگاهی گذرا به مسؤولیتهای اجتماعی که گروه باران برای خود تعیین کرده نشان میدهد که این گروه مفهوم «حفظ اصالت فرهنگی» را به عنوان یکی از رکن های اصلی مسؤولیت اخلاقی خود نسبت به اجتماع در نظر گرفته است.
حمایت از آثار هنری و نمایشی متعدد همچون تئاتر «پیانیستولوژی» (موفق به کسب ۵ جایزه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر)، تئاترهای «شنا در آتش» و «دریاچه قو» ساخته استاد رضا صابری از چهرههای مشهور تئاتر استان خراسان و همچنین به تناوب افتخار میزبانی از چهرههای مختلف هنری، ورزشی و ستارههای محبوب کشورمان را در مشهد مقدس به جهت پیشبرد و ارتقا اهداف فرهنگی و هنری داشته است.
مسؤولیت اجتماعی- از منظر فعالیتهای همدلانه در بحران کرونا
با شیوع ویروس کرونا در پایان سال ۱۳۹۸ و در آغاز سال ۱۳۹۹، گروه باران به عنوان یکی از بنگاههای اقتصادی پیشرو در حوزه کمکرسانی و همدلی به آسیبدیدگان این بحران و در جهت سهیم کردن شادی نوروز با دیگران، با حفظ تمامی اقدامات ایمنی و پیشگیرانه، در چند مرحله اقدام به تهیه و توزیع بستههای معیشتی و بهداشتی نمود.
در همین راستا این حرکت در طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با اقداماتی نظیر تهیه بستههای معیشتی، برگزاری جشن و خداقوت به کادر درمان، تامین و توزیع کپسول اکسیژن و… ادامه یافته است.