برندهٔ بی‎‌رقیب بازارها

کدام بازار بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است؟

کدام بازار بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است؟
کدام بازار بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است؟

فهرست مطالب

بازارهای موازی و رقابت جذب سرمایه

در هر کجا داد و ستدی مبتنی بر کالا، خدمات، اوراق بهادار و یا هر دارایی قابل معامله‌ای صورت می‌گیرد، یک فرآیند مالی شکل می‌گیرد. این فرآیندها در بسترهایی به نام بازارهای مالی رخ می‌دهند و هدف اصلی فعالان این بازارها، کسب سود و منفعت است. تنوع دارایی‌های قابل معامله، منجر به شکل‌گیری بازارهای گوناگونی شده است که می‌توان آنها را رقیب یکدیگر دانست. در عین حال، این بازارها بر یکدیگر نیز اثر می‌گذارند. به این نوع بازارها که در یک راستا حرکت می‌کنند و در جذب سرمایه ‌گذاری با هم رقابت دارند، بازارهای موازی می‌گویند.

بازارهای مالی در ایران نیز مانند سایر کشورها، تنوع و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. در کنار شباهت‌هایی که با بازارهای مالی سایر کشورها دارند، تفاوت‌های بارزی نیز به چشم می‌آید. بازار سرمایه، ارز، طلا، مسکن، خودرو، سپرده‌های بانکی و… از جمله بازارهای موازی فعال در ایران هستند.

بازار سرمایه با وجود مزایایی مانند شفافیت، نقدشوندگی بالا و بازدهی چشمگیر، در چند سال اخیر بارها روندهای حبابی شدن و ریزش‌ سنگین را تجربه کرده و از طرفی همواره تحت تاثیر نوسانات بازار ارز قرار دارد. نرخ ارز به دلیل رشد نقدینگی و تورم در ایران، نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و این نوسانات به سایر بازارها نیز سرایت می‌کند. بازار طلا نیز به دو عامل قیمت جهانی طلا و قیمت دلار وابسته است. نکته مهم‌تر اینکه سفته‌بازی در بازار ارز جرم‌انگاری شده و خرید و نگهداری مقادیر عمده طلا، سکه و ارز مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در نهایت سود سپرده‌های بانکی در ایران به دلیل تورم بالا، در بلندمدت بازدهی مناسبی به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌دهد اما بازار مسکن در سالیان اخیر با رشد چشمگیر قیمت همراه بوده و به عنوان رقیب بازار سرمایه شناخته می‌شود.

انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی مانند ریسک‌پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری و افق زمانی سرمایه‌گذاری بستگی دارد. سرمایه‌گذاران باید قبل از ورود به هر کدام از این بازارها، به طور کامل آن بازار را بررسی کرده و با آگاهی کامل از ریسک‌ها و مزایای آن، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. آنچه باید به خاطر داشت این نکته مهم است که تورم عامل اصلی تحرک و بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای مختلف ایران است، اما در قیاس بین همه این بازارها، کدام سرمایه‌گذاری توانسته مأمن امن‌تری برای سرمایه‌ها باشد؟

در اقتصادهایی که با تورم بالا و افسارگسیخته دست و پنجه نرم می‌کنند، خانوارها همواره با کاهش قدرت خرید و کاهش درآمد واقعی مواجه می‌شوند. از این‌رو، اغلب آن‌ها در صدد یافتن بازارهایی هستند که بتواند از کاهش ارزش دارایی و پس‌اندازشان در مقابل تورم لجام‌گسیخته جلوگیری نماید، ایران یکی از همین کشورهاست و آمارهای رسمی بین‌المللی نیز مؤید این موضوع است.

بر اساس آمار بانک جهانی (۱) که جزو معتبرترین مراکز اقتصاد بین‌المللی است، اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر همواره با تورم‌های سرسام‌آور مواجه بوده و رقم آن حتی بسیار فراتر از میانگین تورم جهانی بوده است. نمودار شماره یک این مهم را به خوبی به تصویر می‌کشد.

همان‌طور که در این نمودار به خوبی مشهود است، تورم ایران طی دهه‌های اخیر همواره به طرز قابل توجهی بالاتر از میانگین تورم جهانی بوده؛ در چنین شرایطی اولین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که پس‌انداز خود را راهی کدام یک از بازارهای دارایی کنیم تا علاوه بر تامین امنیت اقتصادی و تحمل ریسک کمتر، از کاهش ارزش آن نیز در برابر تورم جلوگیری کند؟

در ایران، عموما مردم به بانک‌ها پناه می‌برند و دارایی‌های خود را در ازای دریافت سود هرچند پایین بانکی، به شبکه بانکی واگذار می‌کنند. به زعم آ‌ن‌ها بانک مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاری است. اما آیا بانک مأمن خوبی برای حفظ ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود؟ در یک کلام، پاسخ منفی است. نمودار شماره دو به خوبی نشان می‌دهد که معمولا تورم در ایران بالاتر از نرخ سود بانکی بوده و به تعبیر دقیق‌تر، بانک پناهگاه خوبی برای ایرانیان در جهت حفظ ارزش دارایی‌هایشان نبوده است.

مطابق نمودار بالا، اختلاف تورم و نرخ سود بانکی طی بازه‌ زمانی مورد نظر (چهار دهه اخیر) بسیار بالا بوده در نتیجه سرمایه‌گذار حرفه‌ای به هیچ عنوان بانک را گزینه‌ مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌داند. از ابتدای دهه ۶۰ تا سال ۱۴۰۲، اقتصاد ایران سالانه به طور متوسط، تورمی معادل ۲۰/۴۴ درصد را تجربه کرده است، این در حالی است که همین رقم برای نرخ سود بانکی معادل ۱۳/۳۲ درصد بوده است. این بدان معناست که با سپرده‌گذاری در بانک طی بازه‌ زمانی مورد اشاره، به‌طور متوسط سالانه کاهش ۷.۱۲ درصدی از ارزش دارایی سپرده‌گذاران را در پی داشته است. (۲)

به زبان ریاضی، بر فرض آنکه فردی در سال ۱۳۵۹ معادل یک ریال در بانک سرمایه‌گذاری کرده باشد، با محاسبهٔ نرخ مرکب آن، عدد مربوطه در سال ۱۴۰۲ به حدودا ۱۴۵ ریال افزایش یافته است (یعنی سرمایه‌اش ۱۴۵ برابر شده). امام سؤال اساسی این است که قیمت کالاها و خدمات چند برابر شده است؟

آن فرد اگر همان یک ریال را صرف خرید کالا و خدمات کرده باشد، با محاسبهٔ نرخ مرکب آن، به عدد ۱۵۰۱ می‌رسیم! (یعنی سرمایه‌اش ۱۵۰۱ برابر شده است). این مقایسه نشان از این دارد که سرعت رشد قیمت ها (تورم) در ایران بسیار بالاتر از نرخ سود بانکی بوده و شخص مذکور در صورتی که سرمایه‌اش را به شبکهٔ بانکی سپرده باشد، ارزش آن حدودا ۱۰/۳ برابر کاهش یافته است (حاصل تقسیم ۱۵۰۱ بر ۱۴۵).

به بیان دیگر، خالص رشد دارایی کسانی که در بانک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به طور متوسط منفی بوده، چرا که تفاضل نرخ سود بانکی و تورم منفی بوده است. نمودار ۳ نیز مؤید همین موضوع است. همانطور که از نمودار فوق نیز به خوبی مشهود است، با پیشی گرفتن تورم بر نرخ سود بانکی، تفاضل این دو متغیر را با رقم منفی مواجه کرده است. به تعبیر اقتصاددانان، نرخ بهره حقیقی (تفاضل نرخ سود بانکی و تورم) در ایران، عموما منفی بوده و همین امر از جذابیت بانک برای سپرده‌گذاری به شدت کاسته است.

حال سوال اساسی این است که با توجه به اینکه بانک نمی‌تواند نقش نگهبان را در حفظ ارزش دارایی ایفا کند، کدام یک از بازارهای دارایی می‌تواند علاوه بر ایفای این نقش مهم، بازدهی قابل قبولی را نصیب سرمایه‌گذاران کند؟

سودآوری با تورم

فهرست مطالب

(۱) قابل بازیابی از پایگاه داده بانک جهانی

(۲) قابل بازیابی از پایگاه‌های داده بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

برندهٔ بازارها

فهرست مطالب

با بررسی بازارهای موازی، صعود و فرودهای زیادی قابل رهگیری است. اما به خاطر عدم قطعیت‌ها در اقتصاد ایران، به ویژه اثر عواملی از جنس سیاسی، کمتر تحلیل‌گری مدعی پیش‌بینی دقیق این روندهاست. با آنکه روی منحنی‌ها می‌توان رشد فزاینده و کاهنده سرمایه‌ها را دید، بنا به ده‌ها دلیل، دانستن بهترین زمان ورود و خروج از یک بازار تقریبا برای خیلی از سرمایه‌گذاران نامشخص است. به عنوان مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران، رشدهای بالای بورس در سال ۱۳۹۹ را یادآور می‌شوند و بورس را مقصد بهتری برای سرمایه‌گذاری می‌دانند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بورس در سال ۹۹ با حباب بالایی مواجه شد و بالاترین سطح حباب تا به امروز را تجربه کرد. (۳)

همین موضوع ریزش سنگین بازار سهام را در پی داشت. بنابراین، میزان ریسکی که سرمایه‌گذاران در بازار سهام متحمل می‌شوند به مراتب بالاتر است. مطابق نمودار شماره ۴ در سال ۹۹ سرمایه‌های زیادی در بورس تهران از بین رفت؛ در حالی که قیمت مسکن در همین بازه‌ زمانی، رو به رشد بوده است. این میزان از ریزش قیمت، در بازار ارز و طلا نیز وجود دارد، به نحوی که بعد از انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ و پیروزی جو بایدن و درنتیجه‌ آن، با تعدیل انتظارات تورمی در ایران، بازار ارز و طلا نیز با ریزش سنگینی مواجه شدند. به نحوی که، قیمت دلار معادل ۳۶ درصد و طلا ۴۰ درصد ریزش را به خود دید. در حالی که بازار مسکن در کل ادوار تاریخ اقتصاد ایران، هیچ‌وقت چنین ریزشی را تجربه نکرده و همواره روند صعودی داشته است. (۴) نمودار ۵ روند قیمت مسکن تهران در طی زمان را نشان می‌دهد. (منبع: گزارش‌های منتشره مرکز آمار ایران)

گفتیم در رقابت ده ساله بازارها، مسکن برنده بوده است هر چند نقدشوندگی آن نسبت به بازارهای موازی مشکل‌تر است، اما با در نظر گرفتن آنکه سفته‌بازی یا نگهداری ارز، سکه و طلا آن هم در مقادیر زیاد با محدودیت‌های جدی روبرو هستند، باید گفت در طولانی‌مدت، کسانی که مسکن را به عنوان کالای سرمایه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار داده‌اند از بیشترین سودِ باثبات برخوردار شده‌اند. این البته بدان معنا نیست که از این پس هم چنین رویکردی صادق باشد، چرا که میانگین قیمت مسکن آنچنان از توان خرید مصرف‌کنندگان فاصله گرفته که قدرت خرید (تقاضای مصرفی مسکن) از دنبال کردن آن جا مانده است. به عبارتی دیگر، شاید پس از این بیشتر شاهد تشدید رکود تورمی در مسکن متوسط و مصرفی باشیم. اما نکته جالب توجه آن است که بخش بسیار کوچکی از بازار بدون توجه به همه این روندها، برنده برندگان بوده است، آن هم مسکن لوکس یا خانه‌هایی است که تقاضای مصرفی آن، با میانگین قدرت خرید جامعه متفاوت است. خانه‌هایی که به خاطر عوامل مختلف از جمله داشتن امکانات، خدمات و برند سازنده، همواره مصرف‌کننده خاص و تقاضای مخصوص به خود را دارند. هر چند تعداد اینگونه خانه‌ها نسبت به کل عرضه و تقاضای مسکن ناچیز است، اما با دقیق شدن در روند رشد قیمت اینگونه خانه‌ها خواهیم دید که سرمایه‌گذاران در این بازار محدود و گوشه‌ای (Niche Market)، با فاصله‌ای زیاد نسبت به سایر بازارهای موازی، حتی طلا و سکه، سود بیشتری عایدشان شده است. در ادامه این یادداشت، پس از معرفی یکی از این برندهای ساختمانی که محصول آن در بازه‌های مختلف زمانی نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها سودآورتر بوده است، به نحوه جمع‌آوری داده‌ها اشاره خواهیم کرد و با ارائه منابع مورد استفاده، نحوه صحه‌گذاری این تحلیل را بیان خواهیم کرد.

گروه باران در شهر مشهد مدعی است خانه‌هایی که عرضه می‌کند، خدمات یک هتل، یعنی بالغ بر ۴۰ گونه امکانات، خدمات، فضاهای ورزشی، تفریحی و پشتیبانی را به خریداران ارائه می‌کند. آن‌ها عنوان هتل‌برج را برای توصیف این سبک زندگی برگزیده‌اند و در طول ۱۷ سال گذشته با ساخت و بهره‌برداری نزدیک به یکصد هزار متر مربع بنای مسکونی، برای مشتریان خود، بهره‌برداری طولانی‌مدت و خدمات پس از فروش ده ساله را تضمین کرده‌اند. به عنوان چکیده تحلیلی که در ادامه خواهد آمد، می‌توان گفت برج‌های مسکونی باران به طور متوسط در مقایسه با رقیب سنتی خود یعنی مسکن تهران (که به‌طور طبیعی هر دو از یک ماهیت برخوردارند) بازدهی بالاتری داشته است، همچنین به طور متوسط در مقایسه با سایر بازارها نیز توانسته سود بالاتری عاید سرمایه‌گذاران کند، به ویژه برای آن‌ها که از نخستین سال‌های آغاز پروژه در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. نکته قابل توجه آن است که این برج‌های مسکونی تقاضای محدودی دارند اما ارائه خدمات و وجود یک برند معتبر و مشتری‌مدار توانسته فاصله مثبت همیشگی نسبت به سایر بازارها را حفظ کرده و حتی در دوره‌های رکود، همواره آستانه تحمل قیمتی بالاتری را از خود نشان داده است.

سرآمد برنده‌ها

فهرست مطالب

روش جمع‌آوری داده‌ها

فهرست مطالب

در تحلیل پیشِ رو، هدف این است که با استفاده از آمارهای رسمی، عملکرد بازارهای مختلف را در مقایسه با هتل‌برج‌های باران در گذر زمان به مقایسه بگذاریم. برای این‌کار، از آمارهای مراجع مستند و متقن برای استخراج نتایج استفاده شده است. داده‌های مربوط به میانگین قیمت مسکن از گزارش‌های معاملات مسکن تهران منتشره توسط مرکز آمار ایران، نرخ سالیانه ارز، طلا و سکه از داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی سکه، طلا و ارز و در نهایت داده‌های مرتبط با بازار سرمایه از پایگاه‌های داده سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و ره‌آورد ۳۶۵ جمع‌آوری شده است.

برای اینکه‌ بتوانیم مقایسه‌ جامعی از بازارهای مختلف ارائه دهیم، لازم است عملکرد تمامی بازارهای دارایی (اعم از بازار سهام، طلا، مسکن و دلار) را در مقایسه با عملکرد پروژه‌های باران بررسی کنیم. از طرفی می‌دانیم قیمت و واحد اندازه‌گیری هرکدام از بازارهای مزبور مختص به آن بوده و قابل مقایسه با سایر بازارها نیست (به عنوان مثال شاخص کل بورس قابل مقایسه با قیمت طلا یا مسکن نیست). برای این‌کار، لازم است ابتدا واحد اندازه‌گیری تمامی بازارهای مورد بررسی یکسان شود تا امکان بررسی و مقایسه تمامی بازارها برای ما فراهم شود. از این‌رو، در تحلیل حاضر، ابتدا تمامی بازارها بر اساس سال پایه‌ مشخصی یکسان شده، سپس شاخص مربوط به هرکدام، بسته به میزان عملکرد و بازدهی آن، تغییر کرده است.

بالتبع آنچه برای دستیابی به یک تحلیل جامع اهمیت دارد، میانگین قیمت‌ها در هر بازار است تا بتوانیم برآیند روند حرکت هرکدام را به درستی ترسیم کنیم. از این‌رو، برای بازار سهام میانگین وزنی قیمت‌ها معیار قرار داده شده و برای این‌کار از شاخص قیمت وزنی ارزشی استفاده شده است. (شاخص کل به دلیل اینکه سود تقسیمی را نیز در خود جای داده و همچنین به دلیل اضافه‌شدن شرکت‌های جدید به لیست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، تحلیل ما را با خطای زیادی مواجه خواهد کرد و دچار بیش‌برآوردی در قیمت‌ها خواهیم شد. به همین دلیل شاخص قیمت وزنی ارزشی معیار دقیق‌تری است).

در نهایت به واسطه وجود شرکتی که فروش انحصاری هتل‌برج‌های باران را در اختیار دارد (۵) جمع‌آوری اطلاعات قیمتی و مبلغ فروش قبل و بعد از تحویل پروژه به مالکان، در طول ۱۲ سال اخیر، قابل دستیابی است. قیمت فروش هر هتل‌برج از لیست قیمت اسفند ماه هر سال از ۱۳۹۰ تا آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ استخراج شده و به منظور صحت بیشتر، میانگین قیمت فروش نقدی هر مترمربع در تمام طبقات در نظر گرفته شده است. 

در یک مقایسه تطبیقی می‌توان نشان داد که کدام بازارها طی چند سال اخیر بالاترین بازدهی را بدست آورده‌اند؛ از این‌رو، در ادامه بر اساس سال‌‌های پایه مختلف، چگونگی تغییر و فراز و فرود قیمت در بازارهای مختلف را در مقایسه با پروژه‌‌های باران به نمایش خواهیم گذاشت تا بازدهی هرکدام در سال‌های مختلف به شکل دقیق‌تری نمایان گردد.

سرمایه‌گذاری روی هتل‌برج باران۲ در عمل از سال ۱۳۹۰ امکان‌پذیر شد؛ بنابراین، با انتخاب سال مذکور به عنوان سال پایه، می‌توان با استفاده از شاخص‌هایی که نرمالایز شده‌اند تغییر قیمت و بازدهی بازارهای مختلف تا آذرماه سال ۱۴۰۰ را در معرض مقایسه قرار داد. نمودار ۶ مقایسه تطبیقی بازارهای منتخب را به نمایش می‌گذارد. پروژه باران۲ در مقایسه با همه‌ بازارهای دارایی، بازدهی بالاتری را ایجاد کرده است. به زبان ساده، بر اساس سال پایه ۱۳۹۰ هتل‌برج باران۲ بهترین مقصد برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌گردد.

اگر سرمایه‌گذارانی را در نظر بگیریم که از سال ۱۳۹۱ در پروژه‌های باران شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با دو انتخاب مواجه بوده‌اند، نخست هتل‌برج باران۲ که بیشتر از یک سال از آغاز احداث آن گذشته و دوم هتل‌برج باران۳ که در نخستین مرحله پیش‌فروش قرار داشته است. اگر سرمایه‌گذار از سال ۱۳۹۱ تصمیم داشته مقصد مطمئنی را برای پارک کردن سرمایه خود انتخاب کند، اینکه کدام‌ بازار مناسب‌تر بوده در نمودار ۷ و با یک‌ نگاه پاسخ داده می‌شود.

با توجه به نمودار فوق، پُر واضح است که حتی بر اساس سال پایه ۱۳۹۱، پروژه‌ها‌ی باران دوباره در صدر تمامی بازارها قرار می‌گیرند؛ با این تفاوت که در این مقطع برج باران۳ بهترین گزینه ممکن برای سرمایه‌گذاری بین بازارهای منتخب تا آبان‌ماه ۱۴۰۲ بوده است. بعد از برج باران۳، برج باران۲ در رتبه‌ی دوم و طلای داخلی در رتبه‌ی سوم قرار دارند. بنابراین سرمایه‌گذار می‌توانسته در سال ۱۳۹۱ با خاطری آسوده سرمایه خود را در پروژه‌‌های باران پارک نموده و نه تنها از عدم کاهش ارزش آن اطمینان کامل داشته باشد؛ بلکه بازدهی به نسبت بهتری در مقایسه با سایر بازارها نیز به دست آورد.

 

شاید بد نباشد همین مقایسه بر اساس سال پایه ۱۳۹۲ صورت پذیرد، چرا که در سال مذکور تحولات مهمی در برخی بازارها رخ داده است. نمودار ۸ روند بازدهی بازارهای مختلف بر اساس سال پایه ۱۳۹۲ را به نمایش می‌گذارد.

مطابق نمودار فوق، بر اساس سال پایه ۱۳۹۲، هتل‌برج باران۳ در رتبه نخست قرار دارد و طلا و مسکن در شهر تهران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم و برج باران۲ و دلار در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند. 

 

از آنجا که سال ۱۳۹۳ مسکن دوره رکود خود را آغاز کرده است اگر سال پایه را به سال مذکور تغییر دهیم (یعنی سرمایه‌گذار فرضی از سال ۱۳۹۳ سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند)، نتایج متفاوتی بدست می‌آید. نمودار ۹ نیز مؤید همین امر است.

از نمودار فوق نیز کاملا مشهود است که طلا و برج باران۳ توانسته‌اند بر سایر بازارها پیشی بگیرند، اما رتبه‌‌های سوم و چهارم را به ترتیب مسکن در تهران و بورس به خود اختصاص داده‌اند و باران۲ در رتبه‌ پایین‌تری قرار گرفته است.

دلیل بهبود رتبه‌ بازارهای مالی به نسبت برج باران۲ شاید به آن دلیل باشد که بازدهی فوق‌العاده این پروژه در دو سال ابتدایی آن بسیار بالا بوده و در نتیجه با افزایش سال پایه به سال ۱۳۹۳، عملا رشد قابل توجه دو سال اول هتل‌برج باران۲ حذف شده و در رقابت با سایر بازارها بازدهی کمتری کسب می‌کند. همین موضوع نشان از این دارد در صورتی که سرمایه‌گذاران از ابتدای پروژه‌های باران با آن همراه شوند، هیچ‌گاه از سایر بازارها عقب نمی‌مانند، اما اگر سرمایه‌گذاری در باران را به سال‌های بعد موکول کنند، در عمل از رشدهای قابل‌توجه سال‌هایی ابتدایی آن محروم می‌شوند.

 

اما شاید بد نباشد بدانید پروژه‌ چهارم گروه باران نیز از اواخر سال ۱۳۹۴ قابل معامله شد؛ بنابراین با در نظر گرفتن سال ۱۳۹۵ به عنوان سال پایه، بازارهای مختلف را به مقایسه می‌گذاریم. نمودار ۱۰ نتیجه را به خوبی به تصویر می‌کشد.

این نمودار نیز به خوبی نشان می‌دهد است که سه گزینه‌ برتر برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۵ به طور هم‌زمان متعلق به پروژه‌های مسکونی باران۳، باران۴ و طلا بوده است. اما مزیت هتل‌برج‌های باران به نسبت بازار طلا این است که از حداقل ریسک ممکن برخوردار است؛ چرا که خرید طلا و سکه در این مقادیر، با ریسک‌هایی از ناحیه قانون‌گذار همراه است.

و در نهایت اگر آغاز سرمایه‌گذاری (سال پایه) را از۱۳۹۶ مد نظر قرار دهیم، تا انتهای پاییز ۱۴۰۲ نتایجی از قرار نمودار ۱۱ حاصل خواهد شد. به این معنی که اگر سرمایه‌گذار از سال ۱۳۹۶ قصد ورود به بازارهای مختلف را داشته باشد هتل‌برج باران۴ با اختلاف در صدر لیست قرار می‌گیرد و بعد از آن سرمایه‌گذاری در طلا و ه تل‌برج باران ۳ به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که وجود مزیت‌های خدماتی، حفظ ارزش  پروژه با نگهداشت مناسب و اعتبار معنوی حاصل از رفتار برند در طول سالیان، می‌تواند باعث افزایش سودآوری فوق‌العاده چنین پروژه‌هایی شود تا آنجا که فراتر از همه بازارهای موازی قرار گیرد.

در پایان نباید از نظر دور داشت که در این تحلیل، می‌تواند با بررسی عملکرد سایر بازارها مانند بازارهای نوظهور رمزارز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، بازار خودرو و سرمایه‌گذاری در املاک سایر کشورها، تحلیلی جامع‌تر و کامل‌تر شود که امید داریم در شماره‌های بعدی به این بازارها نیز بپردازیم. 

همچنین بار دیگر باید یادآور شد که هتل‌برج‌های باران عرضه محدودی داشته و نمی‌توان نتایج آن را به سایر موارد مشابه تعمیم داد. اما به عنوان یک پیشنهاد، این برندهای نوآور و پیشرو که موفقیت خود را بر پایه رضایت مشتری و رفع نیازهای مخاطب قرار داده‌اند، می‌توانند راهکارهای حقوقی و مالی متناسبی بیابند که در چارچوب قوانین موجود بتوانند تعداد بیشتری از افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری را جذب پروژه خود کنند. روش‌هایی مانند عرضه در قالب بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا فروش متری سهام این پروژه‌ها، امکان سرمایه‌‌گذاری را برای صاحبان سرمایه‌های خرد نیز فراهم می‌کند که مایلند در کسب و کاری پایدار مشارکت کنند که ارزش‌هایی فراتر از انتظار می‌آفریند.

بحث درباره یافته‌ها و نتیجه‌گیری

فهرست مطالب

گروه باران در شهر مشهد مدعی است خانه‌هایی که عرضه می‌کند، خدمات یک هتل، یعنی بالغ بر ۴۰ گونه امکانات، خدمات، فضاهای ورزشی، تفریحی و پشتیبانی را به خریداران ارائه می‌کند. آن‌ها عنوان هتل‌برج را برای توصیف این سبک زندگی برگزیده‌اند و در طول ۱۷ سال گذشته با ساخت و بهره‌برداری نزدیک به یکصد هزار متر مربع بنای مسکونی، برای مشتریان خود، بهره‌برداری طولانی‌مدت و خدمات پس از فروش ده ساله را تضمین کرده‌اند.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا