هم­نشینی با آینده

وقتی کیفیت زندگی با فناوری و زیرساخت‌های ارتباطی بهتر می‌شود

وقتی کیفیت زندگی با فناوری و زیرساخت‌های ارتباطی بهتر می‌شود
وقتی کیفیت زندگی با فناوری و زیرساخت‌های ارتباطی بهتر می‌شود

در خانه نشسته‌اید و با چند ریموت کنترل همه چیز را اداره می‌کنید. می‌­خواهید فیلم ببینید اما برنامه تلویزیون برایتان جذاب نیست. به شبکه داخلی خانه متصل می‌شوید و فیلم مورد نظرتان را انتخاب و تماشا می‌­کنید. فیلمی با کیفیت پخش مطلوب و بدون افت سرعت اینترنتی که پیش از این تجربه کرده‌اید؛ این تنها بخش کوچکی از امکانات فناورانه خانه هوشمندی است که در آن سکونت دارید.

سال‌هاست که آنچه به بهتر شدن کیفیت سکونت می‌انجامد فراتر از سازه و تاسیسات است و اکنون ده‌ها عامل فنی و زیرساخت‌های روزآمد در تامین رضایت از زندگی در یک خانه تاثیرگذارند. نقش اینترنت در زندگی ما هر لحظه پر رنگ‌تر می‌شود و ابزارهای هوشمند به هر گوشه و کنار اضافه می‌شوند تا راحتی و رفاه بیشتری را تجربه کنیم؛ در این میان وجود زیرساخت‌های لازم ارتباطی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اگر خانه‌ای برای سال‌های طولانی زندگی کردن ساخته شود، باید زمینه و امکان به‌روزسانی همگام با رشد فناوری و ابزارها را داشته باشد و این در گرو فکری آینده‌نگر است که از امروز به نیازهای فردا بیندیشد.

فناوری قدرتمند و آینده‌نگر

در هتل‌برج باران۳ تمامی سیستم­‌های جریان ضعیف مبتنی بر ساز و کاری مدرن به نام GPON طراحی و اجرا شده که شامل سامانه نظارت تصویری، تلفن، IPTV، نقاط دسترسی و اینترنت با زیرساخت فیبر نوری است و قادر است خدمات گسترده و متنوعی را در اختیار واحدهای مسکونی و فضاهای پشتیبان قرار دهد. 

روشن است که این روزها، مخابرات و شبکه‌های ارتباطی به یکی از مهم‌ترین بسترهای فناوری نوآورانه تبدیل شده‌اند. از اختراع فیبر نوری چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اما در همین زمان کوتاه در زمینه انتقال داده‌ها انقلابی عمیق ایجاد شده است. فیبرهای نوری بر خلاف سایر اتصالات مخابراتی (مانند زوج سیم به‌هم‌تابیده و کابل هم‌محور) به جای جریان الکتریسیته، از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از نور به عنوان نمایش‌دهنده داده‌ها سبب می‌شود سرعتی بسیار بالا در انتقال داده میسر شود و حجم عظیمی از داده‌ها با سرعت‌هایی در نرخ گیگابیت جابجا شوند.

آنچه به نام GPON می‌شناسیم (Gigabit Passive Optical Network) یک فناوری Future-Proof است به این معنی که زیرساخت شبکه، با تغییر تکنولوژی نیازی به ارتقا ندارد. این فناوری پیشرو برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال یک فناوری تمام فیبر که برای ساخت شبکه‌های FTTH استفاده می‌شود (Fiber To The Fore) است از این منظر با تکنولوژی‌های رایج مانند ADSL متفاوت است که در آن، کل مسیر ارتباطی را فیبرهای نوری پرسرعت تشکیل داده‌اند و قابلیت دریافت پهنای باند ۱۰۰ مگابیتی را برای کاربران فراهم می‌آورند در صورتی که در فناوری‌هایی مانند ADSL، فاصله مرکز مخابراتی تا کاربر را که گاه ممکن است به کیلومترها برسد، با سیم‌های مسی مرتبط می‌شود و به همین دلیل، سرعت و پهنای باند دریافتی محدود است. این در حالی ­است که اینترنت بر بستر فیبر نوری با سرعتی بسیار بالا در خدمت کاربران هتل‌برج باران۳ قرار گرفته تا آن‌جا که در فاز تست تا سرعتی حدود ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه به دست آمده است، عددی که با توجه به شرایط موجود بسیار قابل توجه محسوب می‌شود. 

هوشمند و همیشه بیدار

در حوزه هوشمندسازی برج باران۳ شاهد اتفاق‌های جدیدی هستیم که یکی از آن‌­ها استفاده از پردازش هوشمندانه تصویری است. با این فناوری می‌توان بدون دخالت نیروی انسانی به بررسی و کنترل برخی جریان‌ها پرداخت. دوربین‌های هوشمندی که به این فناوری مجهز شده‌اند می‌توانند حالت فیزیکی کسی را که در راهرو قدم می‌زند تشخیص داده و در صورت نیاز هشدار مورد نظر را به مرکز کنترل ارسال کنند. تشخیص احساس و تشخیص صوت از دیگر قابلیت‌های این سامانه‌های هوشمند به شمار می‌رود. با این فناوری می‌توان خودروهای ورودی به پارکینگ برج را تشخیص داد و حتی در صورت تجهیز آسانسورها به این سیستم انتقال به طبقه مورد نظر می‌تواند بدون دخالت کاربر و به طور کاملا هوشمند صورت پذیرد.

Baran-Pattern-8

دوربین‌های هوشمند جزئیات تصاویر را بررسی می‌کنند و قابلیت تشخیص موارد تکراری را دارند. در صورتی که لازم باشد تا گزارشی از دوربین­‌ها گرفته شود می‌توان داده‌های مورد نیاز را به شکل فهرستی منظم در حفاظت فیزیکی برج استفاده کرده و تعداد تردد و توقف‌ها نیز در این فضاهای اشتراکی قابل دستیابی است.

از سوی دیگر، زیرساخت لازم برای ارائه خدمات برج به‌صورت آنلاین و از طریق نرم‌افزار فراهم شده تا در آینده‌ای نزدیک با یک اپلیکیشن اختصاصی بر روی تلفن همراه، خدمات متنوع برج به ساکنان ارائه شود. خدمات نگهداری pm به شکل «زمان معین» نیز از طریق نرم‌افزارهای نصب شده بر روی تلفن همراه میسر خواهد شد که ساکنان را قادر می‌سازد اطلاعات تجهیزات خانه را وارد این سامانه کنند تا در زمان مورد نیاز نسبت به تعمیر یا وارسی آن­ها آگاه شوند.

Baran-Pattern-8

نگهداری دقیق، راز کیفیت ماندگار

کلیه تجهیزات و زیرساخت‌های موجود در برج مسکونی باران۳ به طور منظم توسط کارشناسان متخصص بررسی شده و نسبت به رفع نقص در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام می‌شود. رسیدگی به چهار سرور فیزیکی HP، تجهیزات مخابراتی، ارتباطات وایرلس در مشاعات، نرم افزارهای مورد استفاده و آنچه به نگهداری نیاز دارد، با استقرار تیم ویژه‌ای از متخصصان گروه باران امکان‌پذیر شده است. وجود اتاق مخصوص خدمات هوشمند و اینترنت در داخل برج برای مانیتورینگ و بررسی وضعیت و رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات احتمالی، به تسهیل هر چه بیشتر خدمات در این برج کمک می‌کند. این کارشناسان همچنین آمادگی دارند تا در نقش یک مشاور به ساکنان برج خدمات متنوعی ارائه دهند.

«فناوری در خدمت رفاه ساکنان» خلاصه‌ترین عبارتی است که می‌توان گفت در هتل‌برج باران۳ اتفاق افتاده است. از اینترنت پر سرعت در واحدهای مسکونی تا خطوط تلفن بر بستر پروتکل‌های اینترنتی، از آرشیو عظیم محتوای آماده پخش روی IPTV تا آبیاری هوشمند گیاهان، سیستم صوت تحت شبکه ماتریسی و پشتیبانی هوشمند از سیستم‌های ایمنی و هشدار، همگی نشان از توجه به جزییاتی دارند که گروه باران برای حس آسایش بیشتر در زندگی ساکنان، به آن اندیشیده است.

اینترنت بر بستر فیبر نوری سرعتی بسیار بالا را برای کاربران هتل‌برج باران فراهم می‌کند

استفاده از GPON در برج مسکونی باران سبب شده با ارتقاء فناوری نیازی به بروزرسانی زیرساخت نباشد

تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی برج باران به طور شبانه‌روزی توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی، نگهداری و رفع نقص قرار می‌گیرد

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا