سایۀ گستردۀ آرامش

دربارهٔ موهبت امنیت و بهایی که باید برای داشتنش بپردازیم

درباره موهبت امنیت و بهایی که باید برای داشتنش بپردازیم
درباره موهبت امنیت و بهایی که باید برای داشتنش بپردازیم

تصور کنید یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران هستید؛ در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان، فلسفه خوانده‌‎اید و ۲۵ فیلم در سابقه کاری شما به چشم می‌‎خورد که در حافظه جمعی مردم ماندگار شده‌‎ است. احتمالا چنین توصیفی، شما را به یکی از اثرگذارترین سینماگران تبدیل کرده و این شخصیت، ثروتی ناملموس است و چهره‌‎ای ارزشمند برای خانواده و جامعه محسوب می‌‎شود. با این همه، پس از سال‌‎ها افتخارآفرینی و تلاش در عرصه فرهنگ و هنر، وقتی تصمیم می‌‎گیرید در خانه‌‎ای ویلایی که در ظاهر امن است و با نگهبان و دوربین‌‎های مداربسته از آن مراقبت می‌شود روزگار را به آرامش بگذرانید، ناگهان شبح ناامنی پدیدار می‌‎شود. این پایان تلخ زندگی داریوش مهرجویی و همسرش است، وقتی در شبی پاییزی، یک کارگر ساده و همدستانش به بهانه اختلافی مالی، وارد خانه‌‎اش شده و عالیجناب سینمای ایران را کاردآجین کردند. تراژدی هولناکی که انتظار نداریم برای هیچ‌‎کس رخ دهد، آن هم در خانه، که قرار است امن‌‎ترین جای جهان هر کسی باشد.

آشنای گمشده

جوامع توسعه‌‎یافته، بسیار پیش از این به اهمیت حفاظت فردی و امنیت حریم شخصی، پی برده‌‎اند اما به دلیل گستردگی مصداق‌‎های امنیت و ناتوانی دولت‌‎ها از تامین فراگیر آن برای همه مردم، بخشی از این خدمات توسط بخش خصوصی به شهروندان ارائه می‌‎شود. با این رویکرد، بخش خصوصی طیف گسترده‌‎تر و شخصی‌‎تری از این خدمات را به مشتریان عرضه می‌کند. خدماتی از قبیل محافظان شخصی و حرفه‌­ای، اسکورت‌­های امنیتی و حفاظتی، مانیتورینگ و دوربین‌­های مداربسته، تامین امنیت در حوزه دیجیتال، برقراری امنیت برای ملاقات‌­ها و موارد گوناگون دیگر.

در ایران اما، داستان شکلی دیگر دارد و ارائه اغلب خدمات حفاظتی و امنیتی تنها بر عهده پلیس است. با این اوصاف هیچ عقل سلیمی انتظار ندارد که پلیس بتواند امنیت صد در صدی تامین کرده و سایه تمام مخاطرات را از سر همگان حذف کند. پس به ناچار شهروندان به روش‌‎های گوناگون به دنبال امن‌‎تر ساختن محیط سکونت و کار  یا محافظت از جان و اموال خود هستند. تمام مساله اما این نیست و اشکال آنجا آغاز می‌‎شود که حتی اگر بخواهیم برای حفاظت و امنیت هزینه گزافی بپردازیم، ابزارها و خدمات بخش خصوصی هم در قالب یک بسته کامل و یکپارچه، قابل تأامین نیست. به طور مثال اگر بخواهید برای افزایش ضریب امنیت محل سکونت خود، همزمان از خدمات نگهبانی، دوربین‌‎های مداربسته و لایه‌‎های حفاظت فیزیکی دیگری بهره‌‎مند شوید، باید به سراغ چندین خدمات‌‎دهنده بروید که این سبب می‌‎شود هماهنگی لازم بین بخش‌‎ها وجود نداشته باشد و نتیجه ایجاد حفره‌‎های امنیتی است که می‌‎تواند به آرامش و امنیت شما لطمه بزند. اختلالاتی که علت آن، عدم آگاهی هر کدام از خدمات دهنده‌­ها از عملکرد و نقاط ضعف دیگری است. این حلقه مفقوده سبب شده است تا مالکان فضاهای خصوصی همواره بخش عمده‌­ای از انرژی و پول خود را صرف رسیدگی به این امور کنند و در نهایت باز هم نتیجه مطلوبی عایدشان نشود. زیرا کمتر مجموعه­‌ای پیدا می‌­شود که ترکیبی کامل و یکپارچه از خدمات امنیتی به مشتریان خود ارائه کند. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که فراهم کردن چتری فراگیر از امنیت، در گرو پرداخت هزینه‌‎هایی قابل توجه است.

خانۀ امن کجاست؟

این روزها اگر اخبار را دنبال کنیم همواره با اضطرابی ناشی از تهدید امنیت خود، خانواده و اموالمان روبرو هستیم. افزایش سرقت منزل و خودرو، حتی جرائم خشنی مانند آدم‌‎ربایی، زورگیری یا ورود به عنف، هر لحظه در کمین آرامش ما هستند. اغلب می‌‎کوشیم با راهکارهایی مانند نصب حفاظ‌‎های آهنی، قفل‌‎های بزرگتر، دیوارهای بلندتر، استخدام نگهبان یا نصب دوربین‌‎های بیشتر و دزدگیرهای جدیدتر، از محیط سکونت خود جایی امن‌‎تر برای زندگی بسازیم. اما هر از گاهی یک خبر یا رخداد می‌‎تواند خواب آرام را از چشمان ما برباید، مانند مثالی که در ابتدای این یادداشت گفته شد که در یک مجتمع ویلایی با وجود نگهبان و دوربین حفاظتی، چنان پایان تلخی برای زندگی یک هنرمند باارزش رقم خورد.

Baran-Pattern-8

می‌‎توان مدعی شد که با وجود رشد فناوری‌‎های مراقبتی و استفاده از عوامل انسانی مانند نگهبانان محله و شرکت‌‎های خدمات دهنده این حوزه، هنوز بسیاری از خانه‌‎ها با نقاط ضعف و کاستی‌‎های امنیتی روبرو هستند. با این وجود پس از قدری جستجو به مجتمع‌‎های مسکونی متفاوتی برمی‌‎خوریم که سطح امنیت مطلوبی دارند و شایسته است که به روش حل مساله آن‌‎ها پرداخته شود چرا که مهم‌‎ترین ارزش این محیط‌ها برای ساکنان، حس آرامش خاطری است که با روش‌‎های مختلف تامین شده است. یکی از شیوه‌‎های رایج برای دستیابی به راه حل، یافتن بهترین شیوه (Best Practice) در مواجهه با موضوع مشابه است. پرداختن به نمونه‌‎های موفق و عملکردهای بهینه در یک زمینه، می‌‎تواند به حل آن مسأله در نقاط دیگر کمکی شایان توجه کند. هتل‌‎برج‌‎های باران در شهر مشهد، یکی از این نمونه‌‎های نادر هستند که با بررسی عملکرد آن در حوزه تامین امنیت، می‌‎توان به الگوهایی دست یافت که بهترین عملکرد تلقی شده و در صورت همه‌گیر شدن این شیوه، امید می‌‎رود در آینده خانه‌‎هایی امن‌‎تر برای زندگی تمامی شهروندان فراهم شود.

خانۀ امن کجاست؟

این روزها اگر اخبار را دنبال کنیم همواره با اضطرابی ناشی از تهدید امنیت خود، خانواده و اموالمان روبرو هستیم. افزایش سرقت منزل و خودرو، حتی جرائم خشنی مانند آدم‌‎ربایی، زورگیری یا ورود به عنف، هر لحظه در کمین آرامش ما هستند. اغلب می‌‎کوشیم با راهکارهایی مانند نصب حفاظ‌‎های آهنی، قفل‌‎های بزرگتر، دیوارهای بلندتر، استخدام نگهبان یا نصب دوربین‌‎های بیشتر و دزدگیرهای جدیدتر، از محیط سکونت خود جایی امن‌‎تر برای زندگی بسازیم. اما هر از گاهی یک خبر یا رخداد می‌‎تواند خواب آرام را از چشمان ما برباید، مانند مثالی که در ابتدای این یادداشت گفته شد که در یک مجتمع ویلایی با وجود نگهبان و دوربین حفاظتی، چنان پایان تلخی برای زندگی یک هنرمند باارزش رقم خورد.

Baran-Pattern-8

می‌‎توان مدعی شد که با وجود رشد فناوری‌‎های مراقبتی و استفاده از عوامل انسانی مانند نگهبانان محله و شرکت‌‎های خدمات دهنده این حوزه، هنوز بسیاری از خانه‌‎ها با نقاط ضعف و کاستی‌‎های امنیتی روبرو هستند. با این وجود پس از قدری جستجو به مجتمع‌‎های مسکونی متفاوتی برمی‌‎خوریم که سطح امنیت مطلوبی دارند و شایسته است که به روش حل مساله آن‌‎ها پرداخته شود چرا که مهم‌‎ترین ارزش این محیط‌ها برای ساکنان، حس آرامش خاطری است که با روش‌‎های مختلف تامین شده است. یکی از شیوه‌‎های رایج برای دستیابی به راه حل، یافتن بهترین شیوه (Best Practice) در مواجهه با موضوع مشابه است. پرداختن به نمونه‌‎های موفق و عملکردهای بهینه در یک زمینه، می‌‎تواند به حل آن مساله در نقاط دیگر کمکی شایان توجه کند. هتل‌‎برج‌‎های باران در شهر مشهد، یکی از این نمونه‌‎های نادر هستند که با بررسی عملکرد آن در حوزه تامین امنیت، می‌‎توان به الگوهایی دست یافت که بهترین عملکرد تلقی شده و در صورت همه‌گیر شدن این شیوه، امید می‌‎رود در آینده خانه‌‎هایی امن‌‎تر برای زندگی تمامی شهروندان فراهم شود.

Baran-Pattern-8

آرامش، همین نزدیکی

بیش از یک دهه است که الگوی سکونتی جدیدی در کشور رایج شده که بنا بر شواهد، نخستین بار در برج‌‎های مسکونی باران پایه‌‎گذاری شده است. این شیوه به‌‎طور خلاصه، اداره کردن شبانه‌‎روزی یک خانه به شیوه یک هتل پنج ستاره است! ایده‌‎ای که اگرچه مشابه آن در برخی شهرهای مدرن دنیا دیده می‌‎شود اما می‌‎توان گفت در ایران، ارائه چنین سطحی از خدمات و امکانات به ساکنان، بی‌‎سابقه بوده است.

با چنین رویکردی و به گواه چند تن از مخاطبانی که با آن‌‎ها گفتگو کردیم، دریافتیم که در پانزده سال گذشته هیچ مساله جدی یا رخداد سوء امنیتی، مانند سرقت از منزل، سرقت خودرو، جرائم خشن، ورود به عنف و حتی موارد جزیی‌‎تر در هتل‌‎برج‌‎های باران رخ نداده و این یعنی از محیط سکونتِ صدها خانواده، با مجموع زیربنایی بالغ بر یکصد هزار متر مربع به درستی محافظت شده است. مواجهه با این تجربه‌‎های زیسته، ما را بر آن داشت که با بررسی شیوه عملکرد این برج‌‎ها تا حد امکان به الگوهایی قابل تکراری دست یابیم که می‌‎تواند برای تامین امنیت در دیگر مجموعه‌‎های مسکونی نیز پیاده‌‎سازی شود، به شرط آنکه در چارچوبی مشخص و بدون کم و کاست به اجرا درآید.

مراقبت ناکُنش‌گر و کُنش‌‎گر

فراهم آوردن امنیت و شیوه مراقبت از دارایی‌‎ها، مکان‌‎ها و افراد در هتل‌برج‌‎های باران به دو گونه قابل دسته‌‎بندی است. دسته نخست و در عین حال بسیار مهم، مجموعه‌‎ای متنوع از الگوهای ناکنش‌‎گر (Passive) را در بر می‌‎گیرد و دسته دیگر، اقدام‌‎های کنش‌‎گر (Active) هستند که شامل تمامی روش‌‎های رایج در دفع خطر و مقابله با تهدید است. مراقبت ناکنش‌‎گر، به اقدام‌‎هایی گفته می‌‎شود که قبل از بروز آسیب یا خطر انجام می‌‎شود تا در مواجهه با هرگونه تهدید موجب کاهش آسیب‌‎پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌‎ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌‎های حیاتی شود؛ به طور خلاصه «دفاع با کمترین هزینه». 

این مفهوم که در ادبیات نظامی با نام پدافند غیرعامل شناخته می‌‎شود مدتی است که پایش به حوزه معماری، ساخت و بهره‌‎برداری از ساختمان نیز باز شده است تا با کمترین هزینه بتوان بالاترین کارایی را در محیط سکونت فراهم کرد. پدافند غیرعامل را به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدام‌های نظامی و تنها با بهره‌گیری از فعالیت‌های فنی و مدیریتی برمی‌شمارند.

آرامش به سبک باران

در برج مسکونی باران ۳، طیف وسیعی از اقدامات مراقبت کنش‌گر (Active) به‌طور معمول و شبانه‌روزی در حال اجرا هستند که با نام حفاظت فیزیکی شناخته می‌‎شوند. حضور تعداد قابل توجهی نگهبان ورزیده و متعهد در سه شیفت کاری مجزا، کنترل فعال ورود و خروج‌‎ ساکنان، میهمانان، کارکنان و خودروها، نظارت بر دوربین‌‎ها توسط عامل انسانی، از این جمله هستند که سطح مطلوبی از حس امینت و آرامش را برای ساکنان فراهم آورده است.

اما نقطه تمایز هتل‌برج‌های باران، ویژگی‌‎های مراقبت ناکنش‌گر (پدافند غیر عامل) است که در شش دسته قابل تعریفند:

کانسپت

Baran-Pattern-13

ایده محوری ارائه خدمات یک هتل در خانه، به خودی خود باعث کاهش جدی زمینه بروز ناامنی و خطر می‌شود. اینکه برای تفریح، ورزش، سرگرمی، سرویس خودرو، استخر، آرایشگاه، مهدکودک، سینما، رستوران، کافه و ده‌ها نیاز دیگر، مجبور نباشید از خانه خارج شوید، تا حد بسیار زیادی سطح تماس با خطر یا ریسک مواجهه با دردسر و ناامنی را کاهش می‌‎دهد. از طرفی وجود خدمات باغبانی، تعمیر، نگهداری، خانه‌داری و از این قبیل، شما را از راه دادن افراد ناشناس به حریم خصوصیتان بی‌نیاز می‌کند.

طراحی معماری

Baran-Pattern-13

آمیختن کارویژه‌های هتلی و رفاهی با محیط سکونت، معماری هتل‌برج‌ها را به‌طور کلی با هر بنای دیگری متفاوت می‌کند. مهم‌‎ترین اصل مراقبت ناکنش‌گر در معماری، موضوع‌‎یابی است که در نحوه مواجهه با تعریف ماموریت هر فضا، شکل عوارض، پراکندگی و محیط معنا می‌یابد و نیازمند رعایت انضباط و اصول خاصی است. از محیط بیرونی ساختمان گرفته تا جنس خاک، نوع اقلیم و آب و هوا، همگی نیازمند توجه ویژه طراحان هتل‌برج‌ها برای دستیابی به پایداری و امنیت هستند. فاکتور بعدی مطالعه کافی و در نظر گرفتن سطح عملکرد ساختمان است که دارای چهار سطح عملکردی ایمنی جانبی، آستانه فروریزش، قابلیت استفاده بی‌وقفه و مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان می شوند.

طراحی و مدیریت یکپارچه

Baran-Pattern-13

در گروه باران از همان ابتدا و به محض شکل گیری ایده ارائه خدمات هتلی، حفاظت و تامین امنیت در دستور کار تیم‌های طراحی، ساخت و بهره‌برداری قرار گرفته و مشاوره حوزه امنیتی بخشی از تمامی این فرایندهاست. همچنین با توجه به پراکندگی شرکت­‌‎های ارائه‌‎دهنده خدمات و برای دستیابی به یکپارچگی، هلدینگ باران مجموعه‌‎ توانمند خدمات حفاظتی را در قالب قوانین موجود راه‌اندازی کرده است، فراموش نکنیم که قول ارائه بلندمدت خدمات هتلی و خدمات پس از فروش به ساکنان هتل‌‎­برج­‌‎های باران، نافی نگاه مقطعی و محدود به این مقوله است و از همان ابتدا بنای کار بر ارائه کامل و یکپارچه خدمات ایمنی و امنیت است، روشی که طیف گسترده‌‎­ای از خدمات در چارچوب مقررات موجود را در بر می‌‎­گیرد.

سلامت، ایمنی و محیط زیست

Baran-Pattern-13

آنچه در پروژه‌های ساختمانی به HSE معروف است، در برج‌های باران به مرحله ساخت محدود نمی‌شود، بلکه از دوره طراحی آغاز شده و تا بی‌نهایت زمان بهره‌برداری ادامه دارد. ارائه تمامی اطلاعات حوزه ایمنی برج باران، نیازمند گزارشی مفصل است اما به‌طور فهرست‌وار می‌توان به نکاتی اشاره کرد. هتل‌برج باران ۳ سازه‌ای تمام بتن مسلح با مقاومت بالا در برابر زلزله‌هایی تا قدرت ۸ در مقیاس ریشتر دارد. تعبیه سیستم‌های استاندارد و به‌روز اعلان و اطفاء حریق، سامانه خروج دود در سرتاسر فضاها، سیستم فشار مثبت هوا و به‌طور کلی نحوه طراحی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال همگی سبب شده تا این ساختمان از منظر ایمنی و سلامت، نمره بسیار بالاتری از دیگر بناهای موجود در ایران را به خود اختصاص دهد.

سرمایه‌های انسانی

Baran-Pattern-13

می‌گویند برای حس کردن امنیت، آن قدر که آدم‌‌ها مهم هستند، اسلحه‌ها به کار نمی‌آیند. واقعیت آن است که عامل بسیار تعیین‌‎کننده در کیفیت امنیت، شخصیت، مهارت و نحوه عملکرد نیروهای انسانی است. از همین رو گروه باران در جذب و آموزش این نیروها، سرمایه‌گذاری جدی کرده و برای بهببود عملکرد و نگهداشت آن‌‎ها نیز نهایت دقت را به خرج می‌‎دهد. سرمایه‌های انسانی در بخش امنیت و حفاظت باران پس از طی مراحل اولیه جذب، علاوه بر بررسی سلامت جسمی، روانی و سابقه فردی، آموزش‌های مدونی را دریافت می‌کنند. بر اساس مقررات، منتخبان تحت نظارت شرکتی حفاظتی و زیر نظر پلیس قرار گرفته و در صورت قبولی در آزمون‌ها در گروه باران مشغول به کار می‌شوند.

مراقبت هوشمند

Baran-Pattern-13

ستقرار زیرساخت مناسب قبل از بهره‌برداری، استفاده از فناوری‌های نوآورانه، همراه با استفاده از دانش روز دنیا در حوزه هوشمندسازی، عناصری دیگر هستند که مراقبت ناکنش‌گر در هتل‌برج‌ها را ممکن می‌سازد. از جمله فناوری تشخیص پلاک (ثبت دیتا و اجازه ورود و خروج به پارکینگ با تگ‌های RFID و …) و مانیتورینگ فراگیر در جای‌جای فضاهای اشتراکی، نقش مهمی در حفظ امنیت چنین محیطی دارند. به عنوان مثال مشاعات هتل برج مسکونی باران ۳ با تعداد ۱۶۰ دوربین مدار بسته تحت پوشش یک مرکز مانیتورینگ ۲۴ ساعته قرار دارد. این یعنی به طور میانگین در هر ۱۰۰ متر، یک دوربین تعبیه شده که نقاط کور را نزدیک به صفر می‌کند. به علاوه تعبیه فضای ذخیره‌سازی بزرگ، دسترسی به دیتاهای ضبط شده توسط دوربین‌ها در بازه‌‎های زمانی طولانی را میسر می‌‎سازد. 

 

در جمع‌بندی یادداشت، اشاره دوباره به این نکته خالی از لطف نیست که هتل‌برج مسکونی باران ۳، به عنوان یک شیوه عملکرد عالی (Best Practice) در تامین ایمنی و امنیت ساکنان خود، می‌تواند الگویی برای همه ساختمان‌های مسکونی کشورمان باشد. باید امید داشت تا تمامی توسعه‌دهندگان، سازندگان و فعالان صنعت ساختمان، بیش از گذشته به آرامش و آسایش ساکنان بناهایی که عرضه می‌کنند، بها دهند و در برابر سرمایه‌های مالی و انسانی کشور پاسخگوتر از گذشته باشند.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا