به فراتر از نیاز بیاندیش

گروه باران با نگاه به مفهوم توسعهٔ فردی، خدمات خود را گسترش داده است

گروه باران با نگاه به مفهوم توسعهٔ فردی، خدمات خود را گسترش داده است
گروه باران با نگاه به مفهوم توسعهٔ فردی، خدمات خود را گسترش داده است

گروه باران شعاری دارد که فصل‌الخطاب آن، ارزشی است که به مشتریان عرضه‌ می‌کند؛ عبارتی که می‌­گوید ما تنها خانه نمی‌­سازیم، بلکه ارائه‌دهنده یک سبک زندگی هستیم. شیوه‌ای متناسب و هماهنگ با زیست مدرن امروزی؛ همین باور، مسیری را فرا رو نهاده که در هتل‌برج­‌های باران، بیش از ۴۰ گونه خدمت هتلی و امکانات رفاهی به ساکنان ارائه ­شود. اما در طول این مسیر پرسشی شکل گرفت که آیا برای همگامی با نیازهای زیست امروزی، تنها ارائه این نوع خدمات کافی است؟ پاسخ البته که مثبت نبود و این سبب شد تا به مسیری متفاوت‌تر فکر شود.

‌یک قدم به سمت فراتر از نیازها

سطح کیفی زیست انسان­‌ها، مانند آن­چه مازلو نیز مطرح کرده است، تابعی از رفع نیازهای ضروری و البته سلسله مراتبی است. یعنی یک سطح از نیاز که برآورده شد، انسان به طور طبیعی به سراغ رفع نیازهایی دیگر و فراتر می‌­رود. همین نگاه، گروه باران را به این نتیجه رساند که حالا و پس از ارائه خدمات سطح اول، زمان پرداختن به سایر نیازهای ساکنان است. نیازهایی از جنس هنر، فرهنگ، سلامت روان و سرگرمی. خدماتی که حول مفهوم توسعه فردی شکل می‌­گیرد و بخشی جدی از نیازهای انسان امروز است. نتیجه اینکه، گروه باران کار خود را در ارائه خدمات پایان یافته ندانسته و برای پاسخگویی به نیازهای متعالی ساکنان، راهی نو را آغاز کرد.

توسعه فردی در محله‌­ای عمودی

هتل‌برج‌های مسکونی باران به مثابه یک محله، اجتماعی از خانه‌ها، خانواده‌ها و نیازهای متعدد ساکنانشان هستند که باید پاسخی باکیفیت را در نزدیک‌ترین مسافت، دریافت کنند. تنها فرق این محله با محله‌های دیگر، ساختار عمودی و تمرکز آن بر سطحی محدود از موقعیت مکانی است. از سوی دیگر این نوع از زیست اجتماعی ساکنان باران، تعامل‌های اجتماعی گرم و شبکه‌های اجتماعی جدیدی ایجاد کرده که در نهایت، مفهوم همسایگی را فراتر برده و حالا در این محله‌ عمودی جدید، نیازهای متعالی شکل گرفته است.

در مسیر پاسخ‌دهی به نیازهای متعالی اجتماع ساکنان هتل‌برج‌های باران (Community)، چشم‌انداز «زندگی خوب»، رسیدن به مفهوم «شادکامی» و مشارکت برای «توسعه فردی» به عنوان محور و رویکردهای اصلی قرار گرفته است. پس با جلب همراهی ساکنان هتل‌برج باران۳، از تابستان سال ۱۴۰۲، آهسته آهسته و به تناوب، رویدادهای متنوع فرهنگی، هنری، سرگرمی و سلامت روان، برای رده‌های سنی گوناگون با علاقمندی‌های متفاوت، طراحی و اجرا شد.

اکنون ماه‌هاست که غروب هر سه‌شنبه در کافی‌شاپ باران۳ «کارگاه کتاب‌خوانی» با حضور و اشتیاق مثال‌زدنی جمعی از ساکنان برگزار می‌شود که با حضور یک تسهیل‌گر با کتابی تاثیرگذار آشنا می‌شوند، فرازهایی از آن را می‌خوانند و درباره مضمون کتاب با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

«سینما باران» جمعه‌ شب‌ها به نمایش، نقد و بررسی آثار برجسته سینمای جهان و ایران اختصاص دارد، رویدادی که با استقبال خوبی از سوی سلیقه‌های متنوع ساکنان روبرو شده و خانواده‌ها را گرد هم می‌آورد تا در سینمای اختصاصی خانه‌شان، با هم فیلم ببینند و از هنر هفتم بگویند و بشنوند.

«کتاب بازی» رویدادی ویژه کودکان ۵ تا ۱۱ سال است که عصر هر پنجشنبه‌ اجرا می‌شود. خردسالان ساکن باران در فصل اول این رویداد با حضور تسهیل‌گر متخصص حوزه کودکان، به بلندخوانی کتاب پرداختند و با انجام فعالیت‌های مرتبط با آن موضوع، راه توسعه مهارت‌های فردی خود را آموختند. در فصل جاری کارگاه کتاب‌بازی هم، نخستین دوره «اکتشافات هوش هیجانی» ویژه کودکان در حال اجراست که مخاطبان خردسال این رویداد، هر هفته با یکی از احساس‌های خود آشنا شده و نحوه صحیح مدیریت هیجان‌ها را با زبانی کودکانه می‌آموزند.

اما فرازی قابل توجه در این رویدادها، نشست‌هایی پیرامون شادکامی، سلامت و توسعه‌فردی‌ با عنوان «زندگی‌خوب» است که از آخرین هفته بهمن ماه امسال آغاز شده و در نخستین جلسه آن با حضور مالکان هتل‌برج‌های باران، دکتر علی ثاقبی‌ روانپزشک، روان‌درمانگر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره عبارت پرسشی «رهایی از اندوه؟» با حاضران سخن گفت. 

در همین ایام تلاش شد تا از ارائه خدمت در حوزه تفریح و سرگرمی نیز غفلت نشود. بدین ترتیب علاوه بر برگزاری دورهمی‌های مناسبتی مانند جشن شب یلدا، اجرای بازی‌های گروهی و بورد گیم هم در هتل‌برج باران۳ راه‌اندازی شد. شب مافیا، عنوان رویدادی در رسته بازی‌های گروهی از نوع حقیقت-مخفی است که طی هفته‌های متناوب، مورد توجه جمع زیادی از ساکنان قرار گرفته و در سالن میهمانی‌های برج برگزار می‌شود.

خلق تجربه‌ای متفاوت

پیش از این و طی سالیان گذشته، امکانات رفاهی و خدمات متنوعی به اهالی باران ارائه می‌شده است. از رفع نیازهای روزمره با خدمات مهدکودک، رستوران و کافه گرفته تا توجه به سلامت جسم با امکاناتی نظیر سالن ورزش، بولینگ، استخر، ماساژتراپی و حمام ترکی، از توجه به زیبایی با امکاناتی چون سالن پیرایش آقایان و آرایشگاه بانوان، تا رسیدگی به بهداشت و نظافت با خدمات لاندری، خانه‌داری، کارواش و در نهایت فضاهای سرگرمی مثل سینما، گیم‌نت، بیلیارد که همگی برای رفع نیازهای پایه و تامین رفاه ساکنان فراهم بوده است. اما، از آنجا که در نگاه گروه باران، سبک زندگی تنها به بعد سخت‌افزاری و امکانات فیزیکی یک خانه محدود نمی‌شود، این سلسله نشست‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند تا ساکنان، کارکنان و برگزارکنندگان این نشست‌ها، همراه با هم یاد بگیرند و علاوه بر بعد رفاه و امنیت، به بُعد آرامش در یک زندگی خوب نیز پرداخته شود.

Baran-Pattern-8

حال با قاطعیت می‌توان گفت باران فرسنگ‌ها از ساختمان‌سازی سنتی فاصله گرفته و به مدیریت اجتماع‌ها و خلق تجربه‌ زیستی متفاوت رسیده است. در این مسیر و در راستای طراحی زیستگاه جدید، از ساختمان به عنوان یک پشتیبان در راستای خدمت به نیک‌زیستی و شادکامی ساکنان استفاده می‌شود و البته که این نوع نگاه، مستلزم معماری خاص، خدمات خاص و پشتیبانی خاص از خدمات است. اتفاقی که در هتل‌برج‌های باران در حال رخ دادن است.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا