اینجا چراغی روشن است

درباره سفارشی‌سازی طراحی داخلی و لایتینگ مشاعات هتل‌برج باران۳

درباره سفارشی‌سازی طراحی داخلی و لایتینگ مشاعات هتل‌برج باران۳
درباره سفارشی‌سازی طراحی داخلی و لایتینگ مشاعات هتل‌برج باران۳

سفارشی‌سازی و طراحی سفارشی، مفهومی است که سال‌ها پیش از این در طراحی داخلی جریان پیدا کرده و طراحی‌های سفارشی از آشپزخانه تا اتاق‌های خواب راه پیدا کرده‌اند، اما در حوزه مبلمان، نورپردازی و اکسسوری، طراحی سفارشی حرف تازه‌ای است که در نگاه بسیاری، فرایند پیچیده و پر هزینه‌ای دارد. اما این رخداد در هتل‌برج باران۳ اتفاق افتاده، وقتی استودیو ۷۱۳ طراحی و ساخت بخشی از نمادهای هویت‌بخش این بنای فاخر را برعهده گرفت. 

تمایزی گران‌بها

کیفیت و تنوع در امکانات و فضاهای اشتراکی نقطه تمایز یک هتل‌برج با بناهای دیگر است چرا که قرار است  بسیاری از نیازهای ساکنان بدون خارج شدن از خانه برطرف شود، کانون‌های همسایگی خلق شده و برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ویژه‌ای تولید شود. در واقع هتل‌برج‌ها، محله‌های عمودی خدمت‌دهنده‌ای هستند که ساکنان، سازندگان و اداره‌کنندگانش در کنار هم به این محله‌ها ارزش می‌بخشند و یکی از ارزش‌هایی که در روند طراحی، ساخت و تجهیز این گونه فضاها نقش به سزایی دارد، سفارشی‌سازی طراحی داخلی در مشاعات است.

Design-by-713---logotype

همان‌گونه که در مقدمه آمد، طراحی سفارشی مبلمان، نورپردازی و اکسسوری در مشاعات، حرف تازه‌ای محسوب می‌شود که بسیاری، به دلیل فرایند پیچیده و پر هزینه آن حاضر به پذیرش ریسک و ورود به آن نیستند. اما واقعیت این است که نباید طراحی، تولید و سفارشی‌سازی محصولی مانند لایتینگ را که براساس ویژگی‌های معماری یک فضا طراحی شده باشد، تنها با ابزار مالی سنجید؛ بلکه این فرایند با در نظر گرفتن ملاحظه‌های ساخت و هماهنگی با فرم، متریال و شخصیت فضای داخلی، در پروژه پیش رفته و در نهایت پازل طراحی هتل‌برج را کامل می‌کند.

تولد رؤیا در اعماق دریا

با آغاز گفتگو دربارهٔ سفارشی‌سازی طراحی داخلی، المان‌ها و اکسسوری‌های هتل‌برج باران۳، نشست‌های تخصصی مفصل بین طراح و مجری، با مدیران و مشاوران گروه باران برگزار شد، دست‌اندرکاران باران‌هوم و معاونت مهندسی شرکت آفتاب که متولی مدیریت طرح و پیمان در این هلدینگ است، با همراهی تیم استودیو ۷۱۳ این هسته‌ را شکل دادند. در حالی که شاید در ابتدای کار، هیچ کس تصور دقیقی از شکل ظاهری، متریال و یا ابعاد المان‌های نوری نداشت. اما سفارش‌دهنده با یک نظام فکری منسجم، می‌دانست که انتظارش از این سفارش چیست و بر هماهنگی نمادهای نوری با مفهوم طراحی داخلی لابی، لوکس بودن محصول نهایی و اینکه به عنوان یک عنصر طراحی شده، چشمگیر و قابل تأمل باشد، تاکید داشت. طراح نیز در یک فرایند نسبتا طولانی، کانسپتی را شکل داد که هم خواسته‌های گروه باران را تأمین می‌کرد و هم حرف نویی در طراحی داشت. 

اما ایده‌های طراحی چگونه بوجود آمد؟ 
کانسپت طراحی داخلی لابی برج مسکونی باران۳ نیم نگاهی به دنیای زیر آب دارد. هم‌جواری سنگ موج‌دار سبز رنگ در پوشش کف لابی با درختان بلند یوکا، کنار هم قرار گرفتن فرم‌های منحنی نیمکت‌ها و دیواره سبز با تنوع گیاهی قابل توجه، مسیر طراحی نورهای آویز لابی را به سمت نمادهای درخشان، پراکنده و با شکوه هدایت کرد، درست مثل اینکه عروس‌های دریایی عظیم‌الجثه‌ای در زیر قایق‌هایی که سقف لابی را شکل داده‌اند در حرکتند و با نوری که از خود ساطع می‌کنند، شکوه بیشتری به روایت طراحی لابی می‌دهند.

Design-by-713---logotype

آفرینش با ژن‌های باران

با شکل‌گیری طراحی لایت‌های آویز لابی، در واقع طراحان، یک DNA برای المان‌های نوری برج باران۳ خلق کرده بودند. سلولی که حاوی دستورالعمل‌های ژنتیکی مختص این هتل‌برج بود و می‌توانست تکثیر شود، در جزییات تغییر کند یا مبنای طراحی دیوارکوب‌ها و نور ورودی لابی هم باشد، به گونه‌ای که نور در لابی با ساختار طراحی منسجم و یکپارچه از روی دیوارها تا کانتر کانسیرج، رسپشن و سقف بلند لابی دنبال شود. این المان‌های نوری به قدری خوش درخشیدند و به درستی با طراحی داخلی و مبلمان لابی سازگار شدند انگار از ابتدا در این فضا حضور داشته‌اند و سایر عناصر طراحی به آنها اضافه شده‌‌اند.

در گام بعدی که المان‌های نوری در طبقه ۵- به استودیو ۷۱۳ سفارش داده شد، تیم طراحی به این نتیجه رسیدند که با توجه به کاربری فضا، می‌توان محصولی طراحی کرد که تنها یک کالای روشنایی نیست، بلکه بازگوکننده روایتی از جنس نور، در تکمیل کانسپت طراحی داخلی فضای تفریح و سرگرمی است.

منحنی‌های رازآلود

بر اساس همان ایده الهام‌بخش در طراحی فضای لابی که برگرفته از دنیای زیر آب بود، تیم طراحی به این نتیجه رسید که برای نمادهای دکوراتیو نوری در طبقه ۵-  باید عمق بیشتری را کاوید تا به کف دریاهای تاریک رسید. ایده اصلی طراحی لایت در این بخش، به فرم‌های شبیه رمل ـ ماسه‌های کف دریا نزدیک شد و از یک بافت، شکل و فرم به وجود آمد تا نتیجه آن، منحنی‌های تکرار شونده‌ای شبیه به نیمکت‌های منحنی لابی شود؛ همان‌گونه که آن‌ها ساختار هندسه منظم لابی را برهم می‌زدند، این طراحی هم نظم و هندسه میزهای بیلیارد و ستون‌های مکعبی طبقه ۵- را به چالش بکشند. از این رو دیوارکوب‌ها ریتمی تکرار شونده به خود گرفت و با جای‌گیری نور در لابه‌لای صفحه‌ها، کیفیت نور متنوع‌تر شد. در طراحی لایتینگ فضای بازی و سرگرمی، بر خلاف لابی، این بار دیوارکوب‌ها بودند که ستون‌های چوبی و دیواره‌ها را به جلوه آوردند، محیط به صورت کنترل شده‌‏ای روشن‌تر شد و اتصال آن به نماد نوری وُید پلکان، ارتباطی خواناتر، بین طبقه ۵- و ۴- ایجاد کرد.

طراحی این آویز نوری، در ذهنیت طراحانش، متاثر از دو مفهوم اصلی بود، نخست همان کانسپت طراحی چندلایه در طراحی نورهای دیوارکوب بود که این بار علاوه بر تکرار هم‌عرض بر روی ستون‌ها و دیوارها، فرصتی برای توسعه در ارتفاع پیدا کرده و لایه‌ها به مدد فضای بیشتر از هم فاصله گرفته‌اند، اما ذات طراحی چندلایه خود را حفظ کرده‌اند. مفهوم دیگر اما، ادراک پیچیده‌تری را در فرم‌های چهارضلعی و پنج ضلعی قاب‌های نور جای داده است. این المان‌ها که به صورت یکی در میان تکرار می‌شوند، با هر گامی که ناظر بر روی پله‌های بین طبقات منفی ۴ و  ۵ بردارد، نگاه مخاطب را بین مفهوم ۴ و ۵ به حرکت وامی‌دارد. شاید این، یکی از واضح‌ترین صورت‌های طراحی سفارشی باشد که خود را با ابعاد، عملکرد و ویژگی‌های فضا هماهنگ می‌کند.

این گوشه‌ای بود از آفرینش نمادهایی ماندگار در خانه‌ای که چراغش تا همیشه فروزان و روشن است.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا