نمایی از طراوت باغ ایرانی

نمای سبز و شفاف برج باران۳ راوی یک مفهوم است

نمای سبز و شفاف برج باران۳ راوی یک مفهوم است
نمای سبز و شفاف برج باران۳ راوی یک مفهوم است

بنایی را تجسم کنید که نمای سبز و شفاف آن، باغی عمودی را تداعی می‌کند. بیننده از بیرون، تماشاچی قامتی بلند از درخشش آبگینه‌وار و طراوت سبزینه است؛ در آن حال که نظاره‌گر از درون، چشم‌اندازی از درختان باغ‌های ملک‌آباد، الندشت و کوهسنگی را به تماشا می‌نشیند که دست نسیم، شاخ و برگ درختانش را به رقص درآورده است. این تجسم دوست‌داشتنی، تصویری واقعی از نمای بیرونی و دید ابدی خانه‌ها، در هتل‌برج باران۳ است.

سبز و شفاف

نمای مملو از پوشش سبز گیاهی، یکی از ویژگی‌های نمادین هتل‌برج باران۳ است که هم‌خوانی شگرفی با بافت سبز منطقه اصیل و قدیمی محله کوهسنگی دارد. پیرامون برج، در قسمت تراس‌ها، باغچه‌های نواری مانند حلقه‌ای سبز دورادور نما را فراگرفته است. این فضای سبز نواری با دسترسی از طریق کلایمر به‌طور مرتب رسیدگی و نگهداری شده و بدون مزاحمت برای ساکنان، نمایی همیشه‌سبز و سرزنده را خلق می‌کند.

در ذهن طراحان نمای باران۳، موقعیت ارزشمند مکانی و به‌ویژه موقعیت مشرف به پارک تاریخی کوهسنگی، سبب شد، طراحی شیشه‌هایی با ابعاد بزرگ در دستور کار قرار گیرد تا چشم‌انداز ویژه و بی‌نظیری را برای ساکنان فراهم آورد. طراحی و مهندسی شیشه‌هایی با ابعاد بزرگ در ارتفاع زیاد، به دلیل وجود باد و شرایط سازه‌ای خاص، نیاز به زیرساخت‌های مخصوصی دارد. به عنوان نمونه، تعبیه پنجره‌ای در هال پنت‌هاوس با یک جام شیشه‌ به ابعاد بیش از سی و یک متر مربع، طراحی ویژه‌ای می‌طلبید که در نوع خود منحصر‌به‌فرد است. علاوه بر این نمونه، دیگر شیشه‌های آپارتمان‌ها نیز در ابعاد بزرگ و ویژه‌ای طراحی و اجرا شده است. با همین ترفند، چشم‌اندازِ بی‌نظیر، عنصری جدایی‌ناپذیر از هویت این واحدهای مسکونی محسوب می‌شود که رسیدن به آن با ترکیب دانش تخصصی در زمینه‌های مختلف، امکان‌پذیر شد.

ایمن و مستحکم

در شکل‌گیری ساختمان و هویت آن، نما نقشی منحصربه‌فرد دارد و این پوسته، تنها یک صفحه بیرونی نیست، بلکه در پشت آن دنیایی‌ از تحلیل، طراحی، ریزه‌کاری‌ها و عوامل ارتباطی نهفته است. 

Baran-Pattern-8

نمای برج باران۳ از کامپوزیت‌پنل، کرتین‌وال، پنجره­‌های ترمال‌بریک و آجر نسوز‌ تشکیل شده است. از دیگر ویژگی‌های به‌کار رفته در نمای شفاف این بنا، استفاده از ساختار شیشه‌های سانرژی به صورت لمینیت دوجداره است؛ بدین ترتیب و با این ترکیب، شدت نور کنترل شده و محافظت در برابر پرتوهای زیان‌آور خورشید صورت می‌پذیرد. این شیشه‌ها اتلاف انرژی جلوگیری کرده و به عنوان لایه‌ای محافظ در برابر آلودگی‌های صوتی خیابان و صدای وزش باد در ارتفاع بالا عمل می‌کند. در نتیجه علاوه بر بهینه‌سازی عوامل موثر در آسایش انسانی، به کمک این شیشه‌ها و ویژگی‌هایش، محافظت و ایمنی مطلوبی نیز به دست می‌آید.

Baran-Pattern-20

شفاف و سبُک

در طراحی نما به این نکته دقت شده که ویژگی کالبدی و حجمی نما فرم مسکونی داشته باشد و در عین حال حسی نزدیک به مفهوم یک هتل را القا کند. پس به طور همزمان با ویژگی‌های ظاهری یک ساختمان فاخر و خاص با قالب یک هتل ۵ ستاره مواجهیم. فرم نهایی نما جذاب و خلوت است و در طراحی آن تلاش شده تا یک بیان محکم و قاطع داشته باشد: شفافیت و سبُکی؛ در حالی که شکوه و قدرت بنا همچنان در آن حفظ شده است. سبکی و شفافیت با همان رویکرد سَبک معماری ایرانی، با تلاشی بر کاهش جِرم همراه شده است تا در عین تنوع، یک وحدت فرمی و شخصیت واحد را ایجاد کند.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا