جریان بدون وقفهٔ آسایش

آشنایی با برخی ویژگی‌های تأسیسات الکتریکی و مکانیکی هتل‌برج باران۳

آشنایی با برخی ویژگی‌های تأسیسات الکتریکی و مکانیکی هتل‌برج باران۳
آشنایی با برخی ویژگی‌های تأسیسات الکتریکی و مکانیکی هتل‌برج باران۳

اگر همیشه تاریخ به درستی آب را مایه حیات دانسته‌­اند، گزافه نیست اگر بگوییم در زندگی معاصر، جریان برق و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی یک خانه، عاملی مهم در جریان داشتن حیات و آسودگی ساکنان است. زمان‌هایی را به خاطر بیاورید که به هر دلیل، جریان برق محل کار یا سکونت شما قطع شده، سامانه گرمایش، سرمایش یا آسانسورها از کار افتاده‌اند، آنگاه تصویری دقیق‌­تر از بر هم خوردن آسایش و جریان معمول زندگی در ذهنتان شکل می‌گیرد؛ بدون این امکانات، زندگی کم و بیش ناممکن است.

مبتنی بر استاندارد و فراتر از آن

در هتل‌برج­‌های مسکونی باران، خدمات و امکانات همیشه در سطحی بالاتر از استانداردهای موجود به ساکنان عرضه شده است. چرا که باور بنیادین گروه باران ارائه سبکی متفاوت از زندگی است. هتل‌برج مسکونی باران۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از مواردی که سطح بالای تعهد به مخاطبان را نشان می‌دهد، کیفیت طراحی، عملکرد و نگهداری سیستم­‌های الکتریکال و مکانیکال است. تلاش سازندگان این هتل‌برج به کارگیری تجهیزاتی منطبق بر آخرین استانداردهای موجود، مباحث و مقررات ملی ساختمان بوده و ایمنی، مدیریت و بهینه‌سازی انرژی به عنوان اصولی اساسی مد نظر قرار گرفته است؛ در جایی با استفاده از فناوری های روز دنیا و در جای دیگر با اندیشیدن به نکته‌هایی که نیاز ساکنان آینده است.

همیشه تحت فرمان

کنترل و فرمان دادن به سیستم­‌های الکتریکی، روشنایی و برخی از تجهیزات و سیستم­‌های تاسیساتی در برج باران۳ تنها با یک اشاره امکان‌پذیر است. کنترل در فضاهای اشتراکی (مشاعات) و در هال و کریدورهای واحدهای مسکونی، با سیستمی هوشمند انجام می‌­شود که قابلیت‌­های فراوانی برای مدیریت بهینه انرژی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌­دهد. همچنین ساکنان می‌­توانند طبق برنامه‌­های دلخواهشان، روشنایی داخل واحد را کنترل کنند. این سامانه دارای قابلیتی است که کنترل روشنایی را بطور مجزا، در هر ناحیه و با سناریوهای مختلف از جمله سناریو ورود، خروج، میهمان یا خواب ممکن می سازد. قابلیت نورپردازی محیط و همچنین کنترل شدت روشنایی و یا کنترل روشنایی بر اساس حسگر از دیگر امکانات این سامانه است. شما حتی می‌توانید روشنایی تمام خانه را از اتاق خواب و یا با ریموت کنترل از هر نقطه هدایت کنید. با موبایل یا تبلت قابلیت کنترل و فرمان دادن به سیستم روشنایی را دارید ضمن آنکه می‌توانید در خارج از خانه هم با ارسال پیامک این سامانه را راهبری کنید.

Baran-Pattern-8

ایمنی به شیوهٔ هتل‌برج‌­ها

با توجه به اهمیت حیاتی ایمنی ساختمان­‌ها در برابر حریق، سیستم مدیریت دود با آخرین استانداردهای جهانی و با تجهیزات به روز از برندهای معتبر و کنترل هوشمند طراحی و اجرا شده است. همچنین سیستم آدرس‌پذیر اعلام و اطفاء حریق با پوشش صد در صد و طبق استانداردهای جهانی اجرا شده است که در کنار یک دستگاه آسانسور آتش‌نشان و سیستم برق اضطراری، در صورت وقوع بحران آرامش و ایمنی مطلوبی را برای ساکنان برج به ارمغان می‌آورد. تمامی تجهیزات مقابله با حریق در برج باران۳ علاوه بر دارا بودن استانداردهای معتبر جهانی LPCF-FM-UL تاییدیه مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی را نیز دارد.

Baran-Pattern-8

حتی اگر برق نباشد

در صورت هرگونه اختلال در شبکه سراسری توزیع برق و برای تامین برق اضطراری در هتل‌برج مسکونی باران­۳، از یک دستگاه دیزل ژنراتور با ظرفیت 825(KVA) استفاده شده و تامین برق ایمنی در برخی از تجهیزات حساس نیز با دستگاه تولید برق بدون وقفه (UPS) صورت می‌­پذیرد. هم­چنین چراغ­‌های باتری‌­دار در مسیرهای خروج اضطراری برای این­گونه مواقع پیش‌­بینی شده است. در چنین مواقعی، برق اضطراری می‌­تواند نیمی از آسانسورها، تمامی بوستر پمپ‌­های آب‌­رسانی و آتش‌­نشانی، سی درصد از دیگ‌­های آب ­گرم و پمپ‌­های منابع کویلی و کلیه روشنایی مشاعات در بخش مسکونی (کریدورها و راه پله) را تامین کند. همچنین طبق این برنامه، نیمی از روشنایی عمومی بخش‌­های اداری، سالن‌ها، بخش‌­های ورزشی، خدماتی، پارکینگ و محوطه با برق اضطراری تامین می‌شود در حالی که تامین کل بار سیستم‌­های جریان ضعیف در چنین مواقعی لحاظ شده است.

Baran-Pattern-8

هوا همیشه تازه است

در حوزهٔ تاسیسات، مجموعه کاملی از تجهیزات مدرن با طراحی به روز و کارآمد، وظیفه خدمات رسانی شبانه روزی به ساکنان برج باران۳ را برعهده دارند. استفاده از دو دستگاه چیلر با ظرفیت 363 t و هشت دستگاه هواساز به همراه فن‌­کویل‌­هایی با کارایی بالا، مجموعه‌­ای از جریان هوای پاک و تازه با دمای متناسب را در تمامی شبانه‌روز و همه فصول سال، در اختیار ساکنان قرار می‌دهد.  آب گرم مصرفی نیز در موتورخانه مرکزی، که در طبقات منفی تعبیه شده به وسیله دیگ‌­های چگالشی مجهز از برند BAXI ایتالیا، با فشار و دمای مطلوب در اختیار ساکنان قرار می‌­گیرد.

یک جریان قدرتمند و همیشگی

هتل‌برج باران۳ دارای دو پست برق عمومی و اختصاصی است که پست عمومی آن شامل دو ترانس روغنی 630(KVA) است که تغذیه دو باس­داکت هشتصد آمپری و تابلوهای کنتوری واحدهای مسکونی را بر عهده دارد. پست اختصاصی این برج نیز دارای یک ترانس 1650(KVA) با ولتاژ اولیه هزار و دویست کیلوولت است که تغذیه مشاعات برج از جمله آسانسورها، اگزاست‌‌فن‌ها، روشنایی‌ها و موتورخانه و… را انجام می‌­دهد. اتاق برق اصلی این برج شامل تابلوهای اصلی نرمال و اضطراری، ATS، بانک خازنی و دیزل ژنراتور با ظرفیت 825(KVA) با کوپلینگ فابریک انگلیسی است که در صورت قطع برق، به طور اتوماتیک دیزل را استارت کرده و همچنین در تابستان و شرایط پیک بار امکان سنکرون شدن با برق شهر را دارد.

Baran-pattern-new-2

کنترل هوشمند جزییات زندگی

سیستم اتوماسیون خانگی این هتل‌برج مسکونی بر بستر پروتکل KNX است که قابلیت‌های بسیاری را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. در هر واحد یک تاچ‌پنل هفت اینچی نصب شده که قابلیت تعریف انواع سناریو را فراهم می‌کند.

امروزه تکنیک‌های مختلفی برای اتوماسیون ساختمان‌های بزرگ بکار گرفته‌ می‌شود که عبارتند از کنترل نور، کنترل دما، کنترل در‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها و یا سیستم‌های امنیتی، مداربسته و غیره. علاوه بر موارد یادشده، در خانه‌های هوشمند، کاربردهای دیگری از قبیل آبیاری گیاهان قابل تعریف است. این روش‌ها باعث می‌شوند که زندگی برای ساکنان خانه مناسب‌تر و راحت‌تر شود. گروه باران با هدف توسعه سبک زندگی و همگام با استانداردهای روز دنیا از سامانه‌های هوشمند در هتل‌برج‌های باران استفاده می‌کند، سیستمی که بسیاری از دغدغه ساکنان در این زمینه را برطرف کرده است.

در برج مسکونی باران۳، علاوه بر استفاده از این سیستم­‌های هوشمند، با توجه به ورود طبیعت سبز به عرصه مسکونی، گیاهان در نمای بیرونی ساختمان و در فضاهایی بدون مزاحمت برای ساکنان تعبیه شده است. از این رو رسیدگی مداوم به این گیاهان نیازمند طراحی سیستمی بوده که در زمان‌های معین توسط سیستمی هوشمند فعال شده و آبیاری یا کوددهی به گیاهان را انجام دهد؛ سیستمی کم نظیر که برای نخستین بار در کشور و در ساختمانی با این وسعت به کار گرفته می‌شود.

Armanshahr-Toos-magazine-no1-cover
این یادداشت در فصلنامه «آرمان‌شهر» منتشر شده است.
آرمان‌شهر توس فصلنامه‌ای است در حوزه سبک زندگی که با حمایت گروه باران منتشر می‌شود.
سایت اختصاصی مجله آرمان‌شهر: www.ArmanShahrMag.com
دکمه بازگشت به بالا