کتاب
کتاب «بازاریابی خدمات سلامت»
کتاب «بازاریابی خدمات سلامت» نوشتهٔ دکتر ریچارد توماس و ترجمهٔ آقایان دکتر علیرضا حدادیان و رضا آرویش توسط گروه باران تولید و منتشر گردید.
صحبت از بازاریابی در حوزهٔ خدمات سلامت و درمان موضوعی بسیار جدید در علم مدیریت است. چه بسا در کشور ما خودِ بازاریابی هم از جمله مفاهیم نوین به حساب آید، اما در کشورهای توسعهیافته، تحقیق، نظریهپردازی و تولید دانش در این زمینه، چندین دهه سابقه دارد.
امروزه یکی از عمدهترین چالشهای موجود، شکل نگرفتنِ درک مشخص و مشترکی نسبت به اهمیت بازاریابی سلامت است که شاید ریشه در نگاه ارزشگرایانه به مسألهٔ درمان در فرهنگ ما داشته باشد و اینکه طبابت از اساس با تجارت و بازار نسبتی ندارد؛ مشتری و فروشنده در خدمات درمانی معنا پیدا نمیکند و در ادامهٔ همین نگاه، عدهٔ زیادی معتقدند که بازاریابی در زمینهٔ پزشکی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما برای رفع این این کاستی با چالشهایی روبهرو هستیم:
در قدم اول باید به درک این موضوع رسید که بازاریابی، مساوی با تبلیغات، سوداگری یا تلاش برای فروش بیشتر نیست. همچنین گستردگی خدمات سلامت بسیار فراتر از رابطهٔ بیمار و درمانگر است. گسترهای که از یک سو مدیریت خدمات سلامت را با تمام جنبههایش در بر میگیرد و از سوی دیگر، بسیاری از علوم، صنایع و کسب و کارهای دیگر در آن نقش ایفا میکنند.
چالش دیگری که بهویژه در کشورهای در حال توسعه، مانع ایجاد یک درک مشترک از اهمیت و اولویت بازاریابی سلامت میشود، تقاضای فزاینده به خدمات درمانی و فضای حمایتی مدیریت درمان است. کشورهایی همچون ایران هر روز بیشتر نیازمند گسترده شدن حمایتهای رفاهی دولتها در زمینهٔ درمان هستند. این فضا سبب شده تا برخی، سلامت و درمان را بینیاز از بازاریابی و لوازم آن بدانند.
اما نگاهی موشکافانه به ما نشان خواهد داد که سرمایهگذاری در بخش خصوصی درمان، برندسازی خدمات درمانی، گردشگری سلامت، تقاضای روزافزون خدمات زیبایی، خدمات پیشگیری و حتی درمانهای سرپایی مبتنی بر فناوریهای نوین پزشکی، همگی نیازمند شرح و بسط دانش بازاریابی سلامت هستند.
دکتر ریچارد توماس، عضو هیئت علمی دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه تنسی و دانشگاه میسیسیپی کشور آمریکا با بیش از ۳۰ سال سابقهٔ ارایهٔ خدمات تخصصی مشاوره، سعی در نمایاندن زوایای دیگر موضوع داشته تا دانش بومی در زمینهٔ بازاریابی خدمات سلامت بیش از پیش توسعه یابد.
کتاب «بازاریابی خدمات سلامت» به همت آقایان دکتر علیرضا حدادیان، عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد و رضا آرویش دانشپژوه، دکتری مدیریت، ترجمه شده و در ۲۶۴ صفحه به یاری انتشارات «مرندیز» و توسط «گروه باران» چاپ و منتشر شده است.
و امّا آنچه گروه باران را بر آن داشت تا از این اثر حمایت کرده و آن را به زیور طبع بیاراید، ادای وظیفهای در حوزهٔ مسئولیتهای اجتماعی شرکت و علاقه به ایفای نقشی کوچک در آغاز این مسیر بوده است.
گروه باران به عنوان ارایهدهندهٔ یک سبک زندگی متمایز، چشمانداز خود را تبدیل شدن به اولین انتخاب کسانی تعریف کرده است که در زندگی و کار، به دنبال ارتقاء کیفیت، آرامش و رفاه هستند. در همین راستا در طول بیش از یک دهه از عمر فعالیت، با معرفی هتلبرجهای مسکونی باران تفاوت اندیشه و نگاه خود را در ارایهٔ ایدههای نوآورانه و خدمات مشتریمدارانه بروز داده است.
در این بین، خدمات درمان و سلامت به عنوان یکی از اصلیترین زمینههای مطالعاتی گروه باران مد نظر قرار گرفت؛ تا آنجا که با تعریفی نوین و خلاق از یک مرکز سلامت و درمان، کانسپت «هتلبرج سلامت باران» به جامعهٔ پزشکی معرفی شد.
بخش عمدهای از این طرح مبتنی بر یافتههایی بوده است که از خلال سالها ارتباط تنگاتنگ با پزشکان و متخصصان علوم پزشکی و دیگر رشتهها بهدست آمده و انتشار این اثر ادای دینی به آنهاست که در طول سالها، در کشف افقهای جدید، راهنمایی و همراهیمان کردهاند.
این کتاب شاید اولین قدم جدی در طرح مسألهای اساسی باشد و انتظار میرود متخصصان و صاحبنظران با استقبال از این دست تلاشها، به نمایاندن زوایای دیگر موضوع کمک کنند تا دانش بومی در زمینهٔ بازاریابی خدمات سلامت بیش از اکنون توسعه یابد.
در صورت تمایل به دریافت این کتاب با واحد روابط عمومی گروه باران در ارتباط باشید.
کتابهای باران
ماندگاری روایتهای باران در قالب کتابهایی خواندنی
رابطهٔ باران و کتاب
کتاب از باران جدا نیست. کتاب، تجربهٔ آمیختهای است که در قالبی مجتمع پیش روی مخاطب قرار میگیرد و او را با جریان روایت خود همراه میکند. تجربهٔ اندوختهٔ گروه باران در حوزههای ساخت و بهرهبرداری و نگاه استراتژیگ هلدینگ به موضوعات مختلف، ما را علاقهمند کرده است که این نگاه و دستاوردها را در قالب مجموعهای از کتاب پیش روی علاقهمندان قرار دهیم. خبرهای بیشتری از ماجراهای «باران» و «کتاب» در راه است. ما در باران، اهلِ کتابیم!